
M/S «FORTRESS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er et UT 755 L design, men overbygget er redusert med ett dekk i forhold til standard designet. Dette er på grunn av seiling i Det kaspiske hav. Prisen for nybygget er ca. NOK 120 millioner.
M/S «FORTRESS» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 72,00 m |
Lengde p.p | 66,80 m |
Bredde største | 16,00 m |
Dybde i riss til h.d. | 7,00 m |
Draft | 5,81 m |
Dødvekt | ca. 3.300 t |
BT | ca. 2151 |
NT | ca. 1047 |
Fartøyets tankkapasiteter er 1270 m3 brennolje, 797 m3 ferskvann, 320 m3 dry bulk, 397 m3 brine, 208 m3 base oil og 772 m3 mud. Vannballast kapasitet/drillwater er 907 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen KRMB-9 dieselmotorer, hver med ytelse på 2005 kW v/825 o/min, og hver motor er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg med diameter 2900 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat, type 600 AGSC-KP 680.
Tenfjord styremaskineriet opererer to High Lift ror, og fartøyet har også tre Kamewa Ulstein sidethrustere, en av type 150TV og to av type 250TV, alle på 800 hk.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta dieselmotorer, levert av J. Weiberg Gulliksen, og to AVK akselgeneratorer. Nødaggregatet er merke Volvo Penta, også fra J. Weiberg Gulliksen.
Pumper er fra Ing. Per Gjerdrum AS, Nilsen Frys & Kjøleteknikk AS har levert proviant kjøl/frysemaskineri, ventilasjonsanlegget er fra Aeron Miljøteknikk, mens kompressorene kommer fra Sperre og Lønsethangen (arbeidsluft). Separatorer levert av Alfa Laval, og kjelutrustning er fra Pyro. Tankpeileanlegget er merke Umas, og evaporator er levert av Norsk Atlas. R&M Industrier har utført isoleringsarbeidene, og Johansen Maritime har levert sanitærsystemet. Tøssebro har levert UV-filter og Maritim Motor Vibracon klosser. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og flowmeter for cargo er fra AM Instrumentering. Unitor har levert gassentral.
Maskinrommet er brannsikret med et CO2 anlegg samt et vanntåkesystem fra Autronica Fire and Security AS.