M/S «FRIFANT»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Folla Maritime AS, Flatanger overleverte oppsynsbåten M/S «Frifant» til Bergen og Omland Friluftsråd, Bergen 15. februar som byggenummer 26.

Båten er bygget i henhold til DNVs HSLC (High Speed and Light Craft) regler og er av typen FollaCat 50. Båten ble bestilt i mai i fjor etter EØS-anbudsrunde og er bygget i aluminium med slankt skrog, 3,1 meter lang bauglem, styrehus akter og stort arbeidsdekk forut.

M/S «Frifant» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
14,95 m
Største bredde
6,42 m
Dybde i riss
2,00 m
Dypgående
1,20 m
Lastekapasitet
55 t

Båten er arrangert med 2x1200 liter tanker for brennolje.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Volvo Penta D12 dieselmotorer med ytelse hver på 615 hk, levert av Rørvik Marina AS. Motorene er tilkoblet hver sitt Helseth 4J70-800HS+VS propellanlegg via Twin Disc MG5114SC reduksjonsgear. Service fart med 80% motoreffekt er ca. 25 knop basert på 2000 liter i tankene, 1500 kg dekkslast og to mann ombord. Toppfarten er 29 knop.

Strømforsyningen besørges av en Lister Petter motor fra Sabb Motor AS. Hydraulikkrør, slanger og fittings er levert av GS Hydro Norge v/Seth Service. Pumper er fra Johnson Pump. Brannvarslingsanlegget er type Autronica BX10.

Dekk/diverse
«Frifant» er utstyrt med hydraulikkanlegg fra Hägglunds Drives AS, ankervinsj fra MB Hydraulikk og kraftblokk på 300 kg fra Rapp Hydema Syd. Båtens vinduer er fra Colt Industrier, og Erling Haug AS har levert redningsutstyr i form av RFD Surviva Pack 8 redningsflåte, førstehjelpsutstyr, nødraketter, håndslukkere og redningsbøyer. I innredning er det benyttet Fibp paneler.

Argon AS har utført både elektriske og elektroniske installasjoner ombord, og her finnes to Raymarine E120 multifunksjonsskjermer tilkoblet radar, kartplotter, GPS og ekkolodd, og videre Simrad AP 35 autopilot, Simrad RD68 VHF og Nokia 8100 GSM mobiltelefon. Styrehusstoler er levert av Knutsen Maskin AS type Möve 702.