M/S «FRØYA» – M/S «NJORD»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Som nevnt i omtalen av søsterfartøyet «Vingtor» i Skipsrevyen nr. 3/2012 lyktes det ikke innledningsvis å få disse tre båtene opp i marsjfart på 35 knop uten å bruke full effekt på maskineriet. Feilen ble sagt å ligge ved vannjetanlegget. Det innebar blant annet at Norled måtte leie inn annen tonnasje den første tiden etter oppstarten den 1. mai 2012. Siden fartøyene nå er overtatt av rederiet, får man tro at problemet er løst. «FRØYA» gikk i hvert fall inn i ruten den 21. mai.
M/S «FRØYA» og M/S «NJORD» har klasse i DNV ≅1A1, HSLC, R3, Passenger og seiler med 4-personers besetning. DNB har vært involvert i prosjektet på finansieringssiden. Nybyggene har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 35,15 m |
Lengde b.p.p. |
32,75 m |
Bredde o.a. |
10,60 m |
Dybde i riss |
3,583 m |
Passasjer kap. «Njord» | 290 |
Passasjer kap. «Frøya» | 190 |
GT «Njord» | 457 |
GT «Frøya» | 388 |
IMO «Njord» | 9631539 |
IMO «Frøya» | 9616826 |
Brennoljekapasitet er på 2 x 4000 liter, og kapasitet for ferskvann er 1500 liter.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av fire MTU 10V2000 M72 CR dieselmotorer hver med ytelse på 900 kW som driver fire RRM Kamewa 45A3 vannjetanlegg via ZF 3000D reduksjonsgear. Servicefart er ca. 35 knop.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Deere 4045 DFM50 hjelpemotorer hver på 52 kW med to Stamford generatorer.
Pumpeleveransene kommer fra Grundfos. Apply TB har levert proviant fryse/kulde maskineri, og tank sounding systemet er fra Apply Oil & Gas. Sunn-Vent har levert ventilasjonsanlegget ombord og montert vifter type Nyborg.
Brannsikkerhetsmessig har Alf Lea & Co. Brannvern levert sprinkleranlegg, og varslingsanlegget kommer fra Apply TB.
Dekk/innredning
Vindusleveransen er fra Ertec, og Undertun har levert landgang og hydraulikk for gangveier. Ankervinsj er en MB Hydraulikk leveranse, og Erling Haug har supplert ankerutrustningen og fortøyningsutstyr. Libra Plast har levert utvendige dører, og branndører kommer fra Norac Baggerød. Båten er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret omfatter blant annet MOB-båt type Zodiac fra Fische Marine i davit fra MB Hydraulikk.
I innredningen er benyttet paneler på innvendige skott levert av Metalleido Components og innredningsdører fra Fjordesign. West Mekan har levert passasjerstolene, og Jets har tatt seg av vacuumtoalettsystemet ombord.
Apply Oil & Gas har utført de elektriske installasjonene og levert hovedtavle. Brokonsollene er en verftsleveranse.
Elektronikk
Apply TB har levert kommunikasjons- og navigasjonsutstyret ombord som består av Furuno FAR-2117 radar, FAR-2137S radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 speed logg, Simrad GC-85 gyrokompass, Simrad AP-50 autopilot, Adveto Ecdis-4000 kartsystem, Furuno GP-150 GPS, Furuno FA-150 AIS, Danelec Marine VDR DM200, Tron 40S og 45 SX nødpeilesendere, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, ENTEL HT 649 GMDSS portable VHF, Sailor RT 6222 og RT 6248 VHF, ICOM IC-A6E bærbar VHF og Nokia 810 mobil.
PA/intercom anlegg er fra JBK, og Sat-TV er type Raymarine 45STV m/parabol antenne.
Verftet videre
Oma Baatbyggeri AS har for tiden ingen nye ordrer. Gustav Oma er imidlertid optimistisk og forteller til Skipsrevyen at verftet har flere nye prosjekter som man regner på.