M/S «FRØYA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selfa Arctic Rødskjær AS, Sandtorg leverte speedsjarken «FRØYA» på 36 fot til Raymond Bjørkås, Båtsfjord den 30. april 2012 som byggenummer 265-3611. Sjarken er rigget for line, garn og teinefiske og erstatter rederens Viksundsjark.

Finansieringen av båten er ordnet med bistand fra Innovasjon Norge Finnmark og Finnmark Fylkeskommune.

Sjarken er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy under 11 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske. «FRØYA» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 10,94 m

Lengde b.p.p. 9,91 m

Bredde 3,96 m

Dybde i riss 1,63 m

Lasterom 16 m3

Kjenningssignal LG6517

Fiskerinr. F-40-B

Dekk

Akterdekket er sikret med permadekk som gir en ru og sklisikker overflate. Det er montert en rederutviklet sløyelinje som gir minimal arbeidsbelastning. Sløyelinje er produsert av Barents Skipsservice og montert av byggeverftet. På babord side er det montert levegg.

Lasteommet er på 16 m3 og har kapasitet for 14 plastcontainers. Lorentzen Hydraulikk har levert garngreierarm, garngreier er fra Meydam og Beitir har stått for linjehaler av type BS-210SN. Løftebommen har 500 kilos kapasitet.

Xenon dekksbelysning er fra Polarlight, mens O.S. Solhaug har levert Seematz søkelys.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Cummins QSM11 dieselmotor som utvikler 610 hk v/2300 o/min, og som er koblet til et West Mekan propellanlegg via et ZF 325 reduksjonsgear. En baugthruster er av Sleipner fabrikat. Båten kommer opp i 21/22 knop uten last. Hydraulikkanlegget er levert av PMC Servi.

Diverse

Båten er innredet med toalett, lugar og pantry nede og sittegruppe oppe. Lugar har to faste køyer og toalettrom samt kokemuligheter. Førerstol er levert av NorSap av type 800 Comfort. Styrehuset oppvarmes med integrert dørkvarmeanlegg og defroster, samt en Eberspächer luftvarmer.

Eletronikk

Navigasjons-/kommunikasjonsutstyret er levert av ProNav og montert av Radioservice Båtsfjord bestående av Simrad NSE 12 ekkolodd, JRC JMA 3300 radar, JLR-21 GPS/Gyro, JRC-124 GPS, Olex plotter, Comnav AIS, JRC JHS-770S GMDSS VHF, Simrad RS 25 VHF, McMurdo SART S4 transponder, Simrad Axis 30 emergency VHF og Celwave antenner.

Selfa Arctic Rødskjær har flere fartøyer under bygging for levering i 2012. Selfa har også den nye “Økosjark” typen der økonomien er satt i fremste rekke.