
M/S «FRU INGER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Frøya VGS er omgitt av mange oppdrettsanlegg, og mange oppdrettsbedrifter befinner seg i nærheten. Nå skal elevene få grunnleggende opplæring i havbruksnæringen, men også i fiske ombord i det nye fartøyet. Båten ble døpt den 4. juni samtidig med Kong Haralds besøk.
Glesvær Ship Design har vært involvert på skipsteknisk side i forbindelse med nybygget. Noe av finansieringen skal komme fra utleie inkludert inspeksjon av nøter i oppdrettsnæringen. «FRU INGER» er bygget i aluminium og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 14,95 m
Bredde 9,20 m
Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Deere 6090SFM75/AFM 9L dieselmotorer som hver utvikler 425 hk, og som driver Nogva propellanlegg og gear. Nik. Haugrønning har levert Petters Marine Hydraulikk manøversystem og to 50 hk sidepropeller av samme fabrikat. Styremaskin er også av PMH fabrikat. Strøm besørges av en Nogva Deere 4045 DFM50 motor på 32 kW.
Diverse
Vindusleveransen er fra Ertec. Nik. Haugrønning har også levert en EFFER kran på 34 t/m og 2 x 3 tonns capstans, mens garnhaler er fra Lorentzen. Fartøyet er oppmalt av Husnes Sandblåsing, og Viking redningsflåter inngår i redningsutstyret ombord.
Sandvoll Innredning har tatt seg av innredningsarbeidene med Norac paneler og HBH møbler. Elektroarbeidene er utført av Into Elektro, og Vico har levert navigasjonsutstyret av Furuno fabrikat.
❊
Risnes Marine Craft skal fremover levere en oppdrettskatamaran (i stål) til Firda Sjøfarmer og to fartøyer (aluminium) til Mainstream Norway.