M/S «FS CYGNUS»
– PSV fra Simek til UK
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Simek AS, Flekkefjord overleverte Platform Supply Vessel M/S «FS CYGNUS til Aberdeen Offshore AS, med Fletcher Shipping Ltd. som manager, den 14. november 2014 som verftets byggenummer 128.
Nybyggets gudmor er fru Karen Fletcher, og dåpsseremonien fant sted den 15. november i Flekkefjord. Byggekontrakten ble inngått så pass nylig som 8. april 2014 for to skip, og det ble da opplyst at leveringen skulle være medio april 2015, men nå blir det opplyst at dette gjelder skip nr. 2. Totalprisen er på ca. 420 millioner kroner, og Fletcher Shipping var et nytt bekjentskap for Simek.
Dette UT 755 LC designet (Rolls-Royce) er også nytt for rederiet. Nybygget representerer verftets 15. av designet som forøvrig er verdens mestselgende PSV. Mer enn 200 UT 755 design er blitt bygget, eller er under bygging, worldwide. Den første UT ble bygget i 1996.
M/S «FS CYGNUS»
Som så ofte har vært tilfellet med Simek, kommer seksjonene på lekter fra Polen og blir sammensatt i verftets oppvarmede byggehall.
Markedet i Nordsjøen har vært heller skralt i november, og fartøyets første oppdrag ga ikke bedre dagrate enn £8.250 med E.ON-Ruhrgas UK som befrakter.
Skipet er utrustet med tanker for føring av forskjellige laster til oljeinstallasjonene, som vann, olje, mud, brine, baseolje, sement etc. Egne lossepumper losser lasten til installasjonene. I tillegg kan skipet ta dekkslast som rør, containere etc.
Fartøyet er utstyrt med variabel frekvens som betyr at hun kan operere med “full speed” på maskineriet og akselgeneratorene på 60 Hz, og ved å redusere turtallet på motorene kan akselgeneratorene være på 50 Hz når været tillater det. Bunkersforbruket ble målt på prøveturene. Ved full fart, 60 Hz, var forbruket 71 liter på en nautisk mil, og farten ble målt til 15 knop. Ved redusert fart, 50 Hz, var forbruket 45 liter og farten 13,8 knop, og dermed kan fartøyet gi sitt bidrag til lavere miljøutslipp.
Skipet er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, OILREC, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN, DK(+), HL(2.8), TMON. Hun fører United Kingdom flagg og har London som registreringshavn. M/S «FS CYGNUS» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 76,60 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 68,20 m
Bredde største ...................................................................................................... 16,00 m
Dybde i riss til h.d. ................................................................................................. 7,00 m
Draft summer ......................................................................................................... 5,90 m
DW ................................................................................................................... ca. 3.225 t
GT ............................................................................................................................. 2420
NT ............................................................................................................................. 1102
Lastedekk .............................................................................................................. 710 m2
IMO .................................................................................................................... 9741542
Tankkapasitetene er ca. 930 m3 diesel olje, 1090 m3 ferskvann, 1063 m3 vannballast, 795 m3 ORO og 320 m3 dry bulk.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Bergen C25:33L8PCD dieselmotorer, hver med ytelse på 2560 kW v/900 rpm som driver to RRM 600 GHC-V-KP50N reduksjonsgear, og som er koblet til to RRM CP 4-bladete propeller med vingediam. 2,9 m.
Hver gearbox er forbundet til akselgenerator av type MJR 500 SC4 (RRM) hver på 1800 kVA v/1800 rpm. Disse er skipets hovedleverandører av strøm, men det er også to hjelpemotorer av type Scania DI 09 74M hver med ytelse på 285 kW med Stamford generatorer à 323 kW. Nødaggregatet består av et John Deere/Stamford genset på 60 kVA.
Skipets maskineri kontrollrom har konsoller fra RM - Automation - Longva sammen med ACON alarm, monitoring og tank tender system. Hovedtavle inngår også i RRM leveransene.
Styremaskineriet er av type Tenfjord som betjener to RRM ror type FB 1750 x 3000. For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med to RRM TT 1650 DPN thrustere akter hver på 590 kW og to av type TT 1850 DPN forut, også de på 590 kW.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, og separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet og proviant kuldeanlegget er levert av Aeron. Ulmatec Pyro har supplert kjelutrustning, og flowmeter er fra AM Instrumentering. BWTS er fra MMC. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Wilhelmsen Technical Solutions har levert vanntåke brannslukkingssystem for maskinrom, separatorer og kjeler.
Dekk/innredning
Dry bulk handling systemet er fra RRM som også har levert dekksmaskineriet type Rauma Brattvaag. Red Rock har levert dekkskran på 3t/16m. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og vinduer og -viskere er levert av Bohamet som også har stått for utvendige dører.
Redningsutstyret inkluderer MOB-båt type Viking 470 GRP i davit fra Red Rock Crane. Redningsflåtene er også av Viking fabrikat.
Skipet er innredet for 30 personer fordelt på 16 lugarer. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott, Danacoustic oppunder dekk og Norac Baggerød innredningsdører. Toalett moduler er type Norac Ringebu, og toalettsystemet kommer fra Jets. Styrehusstoler er fra Alu Design & Service, og bysseutstyr er av Beha fabrikat.
De elektriske installasjonene er utført av Flekkefjord Elektro.
Elektronikk
Rolls-Royce har også levert Helicon-X3 kontrollsystem, Poscon joystick og ICON DP2 system.
Furuno Norge er leverandør av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord med Furuno FAR-2137S BB radar, FR-2117 BB radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 GPS, Furuno Telchart T-2121, Furuno FA-150 AIS, Raytheon Anschütz Pilotstar D autopilot og 3 x Raytheon Anschütz, Std 22 (levert av Syberg Maritime).
I kommunikasjonsutstyret inngår Furuno FS-1575 radiostasjon, Furuno NX-700B navtex, Furuno Felcom Inmarsat C, 2 x Furuno FM-8800S VHF, 2 x Furuno FM-8900S VHF/DSC, 3 x portable Tron TR20 VHF, 2 x SART20 radar transponder, Furuno FM-2721 VHF, TRON 40S MkII Epirb og 4 x Motorola GP340 UHF.
Intercom systemet er fra Zenitel ACM.
-
Simek A/S skal altså levere bnr. 133, søsterkip av “FS Cygnus”, til Fletcher Shipping Ltd i april 2015. Deretter følger bnr. 131, ST-216 Arctic, til Gulfmark Sandnes i november 2015.