
M/S «FS STORMY»
– brønnbåt fra Havyard Ship Technology
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Brønnbåten M/S «FS STORMY» ble levert fra Havyard Ship Technology til Fosnavaag Shipping som verftets byggenummer 117. Dåpen fant sted 29. mars 2014 med Kathrine Andersen Remøy som gudmor. Nybygget er konstruert etter Havyard 587 design og er verftets første nybygg av typen brønnbåt.
Skroget er bygget ved Cemre Shipyard i Tyrkia. Byggekontrakten ble inngått i september 2012 til pris på cirka 250 millioner kroner. Kontrakten inneholdt opsjon for ett fartøy til som hvis erklært, skulle leveres et halvt år senere.
Fartøyet har tre store sylindertanker for levende fisk med en kapasitet på 3250 m3. En representant for Havyard Design & Engineering (HDE), uttalte at Havyard 587 inneholder det aller ypperste innen brønnbåtteknologi som vil sette en helt ny standard for miljøvennlig og skånsom transport og behandling av levende fisk.
Nybygget går inn på en 2-års kontrakt med Oppdretternes Miljøservice AS, Rørvik. I en samtale med Skipsrevyen poengterte rederen, Olav Remøy, at man har bygget et fartøy for fremtiden. Remøy regner med at nye og strengere krav til fisketransport vil utløse etterspørsel etter avansert brønnbåt tonnasje. – Vi tror at det vil være et godt marked for dette skipet fremover, sa han. – I designet og valget av utstyr ombord er det ikke gjort mange kompromisser, legger Olav Remøy til.
Dette er rederiets fjerde “Stormy”, og den første ble levert fra Eidsvik Skipsbyggeri så langt tilbake som i 1961.
Hovedkomponenten ombord er Havyard Fish Handling & Refrigeration (MMC) leveransen for fiskehåndtering som er “state of the art”. Den består av utstyr og system for lasting, lossing og distribusjon av fisken, fisketelling og sortering, vannbehandling, kjøling, vasking, avlusing, automasjon og overvåkning.
De sylindriske lastetankene, og det effektive filter- og vannbehandlingsutstyret gjør det mulig med lukket transport over langt større avstander enn på mange eksisterende båter. Det muliggjør også større fisketetthet. Skroglinjene og fremdriftsmaskineriet, en medium-speed hovedmotor med betydelig lavere forbruk enn hurtiggående motorer, er utformet for høy toppfart og driftsøkonomisk normalfart.
For å hindre utslipp og begrense risiko for smittespredning, skal alt vann UV-behandles og gå gjennom et komplisert filtersystem i to trinn. Båten er også utstyrt med system for avlusing av fisken ombord, der filtersystemet vil fjerne og destruere all lakselus. Disse systemene fører til ekstremt liten dødlighet ved frakt av fisk.
Rederiet har videreutviklet systemet som er ombord i «Viktoria Lady» som er den eneste båten med sirkulære tanker, – et system som blant annet gjør at kvaliteten på vannet blir svært god.
M/S «FS STORMY»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 84,60 m |
Bredde | 16,90 m |
Lasterom kap. | 3250 m3 |
IMO nr. | 9673006 |
MMC har levert sirkulasjonspumper, kjølesystem, de-lusingsfilter og UV-reaktor. Z-Marine har levert tre kraner og vinsjer, mens landgangsutstyr er fra Gurskøy. Fossen Shipping har tatt seg av anker og kjetting. Bohamet har levert vinduer, Libra-Plast har supplert utvendige dører og vanntette skyvedører er fra IMS. Glamox har supplert Led serie 65 lanterner. Diverse rednings- og brannutstyr er leveranser fra Viking Life-Saving Equipment.
Diverse
M/S «FS STORMY» er innredet for et mannskap på 12 personer. Miele har tatt seg av vaskeriutstyr, og Jets har levert toalettsystemet. Incinerator er fra TeamTec og komprimator type Enviro X-press er fra BFGmek. Paneler på innvendige skott er fra Norac, levert av R&M Ship Interior.
Havyard Power & Systems har stått for elektroinstallasjonene, og har også levert Havyard IAS samt det elektroniske utstyret ombord og ConceptBridge broløsningen.
Det elektronsike utstyret innbefatter 2 x Furuno Tecdis T-2138A, 2 x Furuno FAR-2817 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Raytheon Anschütz Pilotstar D autopilot, Raytheon Anschütz Std. 22 gyrokompass, JLC JLR-31 GPS kompass, Japan Radiio,Tron 40S GMDSS, Tron 60 Epirb og 2 x Sailor 6222 VHF.
Maskineri
Fremdriften besørges av en CAT 9M25C dieselmotor med ytelse på 3000 kW v/750 o/min, levert av Pon Power. Styremaskin er av Rolls-Royce Marine fabrikat, og SCR katalysator systemet er fra H+H. Scana Propulsion har supplert gear oil cooler. Båten får en max servicefart på 14 knop i lastet tilstand, og utslipp per kilo fraktet fisk vil være svært lav.
Thrusterutrustningen med thruster forut og akter kommer fra Brunvoll med elektromotorer fra Norwegian Electric Systems som også har levert tavler og generatorer.
Pumpeleveransene kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Allweiler og Grundfos, mens Alfa Lavar og RWO har levert separatorer. Sperre og Atlas Copco har stått for kompressorer. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Ballast Water Treatment Systemet er levert av MMC Green Technology. Florø Kjøleservice har fremskaffet kulde proviantanlegg, og Aeron har levert ventialasjonsanlegg. Flowmeter er fra AM Instrumentering.
Autronica Fire & Security har levert Novec brannslukkingssystem til fartøyet, og varslingsanlegget er fra Tyco Marine Service.
----
Havyard Ship Technology skal levere bnr. 120, en PSV, til Fafnir i juli, “Smaragd” som bnr. 121 i april 2015, et fartøy av HY 820 design bestilt av Atlantic Offshore i 2015 og bnr. 122 til Femco, Russland i september 2015.