Foto: Bjørn Ottosen

M/S «FUGRO SYMPHONY»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fugro Symphony Inc. Panama overtok M/S «FUGRO SYMPHONY» som byggenummer 166 fra Bergen Group BMV AS den 3. mai 2011. Skipet beskrives som Deep Water ROV Intervention, Light Construction & Survey Vessel og er bygget etter ST-327 L CD design fra Skipsteknisk AS. Dette er det største skipet som skipsverftet har bygget, og gudmor for anledningen var Valerie Aitchinson.

Skipet er i hovedsak et søsterskip av «Fugro Saltire» som ble levert fra samme verft i april 2008 til Ellen Forlands Rederi, men dagens nybygg er blitt 19,2 meter lenger. I løpet av de siste årene har Bergen Group bygget seks skip av Skipsteknisk design, og verftet har bygget fem skip for Fugros virksomhet.
Denne ordren ble inngått i desember 2007. Skroget er bygget i ved Stocznia Gdansk SA i Polen, ble sjøsatt i juli 2010 og ankom Bergen Group BMV i august.
Fugro Subsea Services Ltd. i Aberdeen, Skottland skal drive skipet som er utstyrt med en MacGregor Hydramarine “active boost” 150 tonns AHC knuckle-boom kran som kan arbeide på dyp ned til 3.000 meter.
MacGregor (Cargotec) har også levert to overhead-monterte launch-and-recovery systemer og to umbilical vinsjsystemer.
Skipet er videre utstyrt med to FCV3000 Work class ROV systemer som er lokalisert i en sentral hangar. Moonpool måler 7,2 x 7,2 meter og er plassert like aktenfor hangarområdet som er under oppsikt fra et stort dekksoperasjonsrom. Dekksarealet er på hele 1.400 m2 med styrke på 10t/m2.
Skipet er det første som er utstyrt med den nye K-Master aft bridge workstation systemet fra Kongsberg Maritime. Samme firma har også levert kontroll og monitoring systemer slik som automasjon for ballast alarm, thruster kontroll, DP og uavhengig joystick systemer i tillegg til sensorer inkludert GPS, HIPAP High Precision acoustic system og Seapath system.
M/S «FUGRO SYMPHONY» er klasset i DNV til klasse +1A1, E0, Dynpos AUTR, Comfort V(3) – C(3), Clean Design, NAUT OSV(A), Heldk-SH, DK(+), SF, ICE C, TMON. Skipet fører Bahamas flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 130,20 m
Lengde b.p.p.
119,40 m
Bredde p.sp.
24,00 m
Draft ssummer
7,50 m
GT
11324
NT
3398
IMO
9492581

Tankkapasitet for marine dieselolje er ca. 1928 m3, for ferskvann ca. 577 m3 og for ballastvann 2615 m3.
Maskineri
M/S «FUGRO SYMPHONY» har dieselelektrisk fremdriftssystem levert av Siemens med fire RR Bergen B32:40L8A dieselmotorer hver med ytelse på 3840 kW v/720 o/min, fire Hyundai generatorer hver på 3685 kW og to RR Kamewa Ulstein AGHC-94XF5/4E-4200N propellanlegg med total ytelse på 8400 kW.
Skipet er utstyrt med Brunvoll sidethrustere; to på 2000 kW, to på 1450 kW og en Azimuth på 1400 kW. Havneaggregatet drives av en Nogva MTU 12V2000M51B på 600 kW. Styremaskineri er type Tenfjord.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, både Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia og RWO. Ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron, og Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviantkuldeanlegg med Teknotherm kompressor. Tank sounding system er fra Xtronica, og kjelutrustning er en Pyro leveranse. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og Bergen Group Skarveland har levert rørsystem.
Brannsikkerheten i maskinrommet ivaretas med et Autronica Fire and Security brannslukkingssystem.
Dekk
I tillegg til det som er nevnt ovenfor, er helidekk integrert i skroget, og dekksmaskineri leveranser kommer fra Norwegian Deck Machinery. Bergen Group Dreggen har levert en 10 tonn/15 meter kran. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og arbeidet er utført av Premator. MPE Cathodic har levert katodisk beskyttelse og boxkjølere til skipet.
Redningsutstyret omfatter to livbåter av type Jiangyin Norsafe JYN 100 hver med kapasitet på 106 personer, 5 x 25 personers Viking redningsflåter og Mare-GRP 700 FRB MOB-båt fra Mare Safety i TTS Marine davit.
Innredning
Skipet er innredet med køykapasitet for 105 personer fordelt på 37 enkeltlugarer og 34 dobbeltlugarer. Videre er det blant annet auditorium/kinosal for 50 personer, treningssenter, internett-kafé og konferanserom, samt hospital.
R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene, Beha har levert bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og Jets Vacuum har stått for toalettsystemet.
Bergen Group Vest Elektro har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord, Elpro har levert bro- og maskinkontrollromskonsoller. Som nevnt innledningsvis har Kongsberg Maritime levert IAS.
Elektronikk
NavCom har levert og montert utstyr som Furuno FAR-2837S, FAR-2837 og FCR-2837 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno GPS GP-150, Furuno Telchart ECDIS, Furuno DS-80 logg, Meridian Surveyor gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, Furuno DS-80 logg, Furuno FA-150 AIS, Furuno SSAS, Furuno 150 W MF/HF radiostasjon, Motorola UHF, Tron TR810 heli-VHF, Jotron VHF, Furuno FM-8800 VHF, Sailor 2048 VHF, Furuno VR-3000 VDR, Furuno Satcom C, Furuno Navtex NX-700B, Seatex HMS 100 (helidekk monitoring) og Jotron radar transpondere.
DP-anlegget er type K-Pos DP22, og skipet har Ulstein bridge watch alarm & monitoring system. Intercom er fra Zenitel, antenner fra Seatel og Hatteland har levert åtte monitorer.

Bergen Group BMV AS skal levere beredskapsfartøyer med bnr. 168,169 og 170 til Sartor Offshore fra 3. kvartal 2012 og fremover. Ordren for de to siste var gjort med forbehold om finansiering som skal erklæres i løpet av andre kvartal 2011.