M/S «GEORG MÆRSK»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

A.P. Møller - Mærsk A/S, København overtok det sjette skipet i PS 7500 serien fra Odense Staalskibsværft 1. april. Fru Jocelyn van der Heyden døpte skipet for «Georg Mærsk». Containerskipet er verftets byggenummer L-202.

Nybygget er registrert i Hellerup og har Michele de Linde Gladwin som kaptein og Peter Mortensen som maskinsjef.

Fra 12. februar opererer tidligere Maersk Sealand og P&O Nedlloyd under det nye navnet Maersk Line, og forandringen vil være fullt implementert innen juni.

M/S «GEORG MÆRSK»
Skipet fører DIS flagg og er klasset i ABS med klasse @A1 E Container Carrier SH DLA + AMS + ACCU.

Hoveddata:

Lengde o.a.
367,28 m
Lengde p.p.
351,10 m
Bredde
42,80 m
Draft max.
15,00 m
Dwt
ca. 115.700
Container kapasitet
min. 7000 teu
GT
ca. 97933
NT
ca. 51978
IMO nr.
9320257

Maskineri
Hovedmaskineriet er en HSD-Wärtsilä Sulzer 12 RT-flex96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 93.000 hk og gir skipet en service fart på ca. 25 knop. Nybygget er utrustet med Kamewa Ulstein thrustere, levert av Rolls-Royce Marine Danmark.

Tre Wärtsilä 32 dieselmotorer hver på 10.800 kW og en Siemens akselgenerator på 6000 kW produserer også strøm ombord. Turbogeneratoranlegget er levert av Peter Brotherhood, U.K., og gassturbin er fra Mitsubishi. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og separatorer kommer fra Alfa Laval.

Miljøvennlig
Miljøet har spilt en viktig rolle under konstruksjon av denne skipsserien. Brennstofftankene er adskilt med dobbel hud, og et Waste Heat Recovery system utnytter spillvarmen fra hovedmaskineriet via et turbogeneratoranlegg som kan gjenvinne opp til 10% av energien som hovedmaskineriet utvikler. Dette medfører naturlig nok mindre miljøutslipp.

Et annet eksempel er at ballasttankene kan gjennomskylles på sjøen. Dette ventes å bli et krav fra 2009. Og reefer-container som lastes under dekk, kobles til et spesielt vannkjølesystem som sørger for energisparing.

Automasjon
Det er lagt stor vekt på omfattende automasjon for alle skipets operasjoner, inkludert lastekontroll og overvåkning. Skipsautomasjonssystemet for styring og overvåkning av maskinrommet er levert av Lyngsø Marine og ISK systemet av Siemens. Sperry Marines navigasjons- og kommunikasjonspakke utgjør hovedparten av den elektroniske utrustningen ombord.

A.P. Møller – Mærsk A/S
fremviste 2005 resultat på DKK 20,206 mrd. Nettoinvesteringene i løpet av året beløp seg til DKK 61,76 mrd., hvorav kjøpet av Royal P&O Nedlloyd N.V. stod for DKK 33,131 mrd.

Containerskipsfarten hadde større omsetning og lavere resultat. Sistnevnte ble DKK 7,655 mrd., ned fra 9,1 mrd. året før. Ratene for containerfarten var i imidlertid gjenomsnittlig 10% høyere enn i 2004.

Odense Staalskibsværft
skiftet ledelse i løpet av mars, og noen legger i dette at produktiviteten må forbedres utover de forandringer som allerede er foretatt. I årsrapporten heter det for øvrig: "For Værftsgruppen og for Mærsk Container Industri A/S var resultatet stærkt negativt".

PS 7500 serien fra Odense Staalskibsværft fortsetter med bnr. 203 som skal leveres i januar 2007, bnr. 204 i mai og bnr. 205 i september samme år. I 2008 følger bnr. 206 i januar, bnr. 207 i mai og bnr. 208 i september, og foreløpig strekker serien seg til bnr. 209 og bnr. 210 i januar og mai 2009.