
M/S «GEORG MÆRSK»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er registrert i Hellerup og har Michele de Linde Gladwin som kaptein og Peter Mortensen som maskinsjef.
Fra 12. februar opererer tidligere Maersk Sealand og P&O Nedlloyd under det nye navnet Maersk Line, og forandringen vil være fullt implementert innen juni.
M/S «GEORG MÆRSK»
Skipet fører DIS flagg og er klasset i ABS med klasse @A1 E Container Carrier SH DLA + AMS + ACCU.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 367,28 m |
Lengde p.p. | 351,10 m |
Bredde | 42,80 m |
Draft max. | 15,00 m |
Dwt | ca. 115.700 |
Container kapasitet | min. 7000 teu |
GT | ca. 97933 |
NT | ca. 51978 |
IMO nr. | 9320257 |
Maskineri
Hovedmaskineriet er en HSD-Wärtsilä Sulzer 12 RT-flex96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 93.000 hk og gir skipet en service fart på ca. 25 knop. Nybygget er utrustet med Kamewa Ulstein thrustere, levert av Rolls-Royce Marine Danmark.
Tre Wärtsilä 32 dieselmotorer hver på 10.800 kW og en Siemens akselgenerator på 6000 kW produserer også strøm ombord. Turbogeneratoranlegget er levert av Peter Brotherhood, U.K., og gassturbin er fra Mitsubishi. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og separatorer kommer fra Alfa Laval. Miljøvennlig Et annet eksempel er at ballasttankene kan gjennomskylles på sjøen. Dette ventes å bli et krav fra 2009. Og reefer-container som lastes under dekk, kobles til et spesielt vannkjølesystem som sørger for energisparing. Automasjon A.P. Møller – Mærsk A/S Containerskipsfarten hadde større omsetning og lavere resultat. Sistnevnte ble DKK 7,655 mrd., ned fra 9,1 mrd. året før. Ratene for containerfarten var i imidlertid gjenomsnittlig 10% høyere enn i 2004. Odense Staalskibsværft PS 7500 serien fra Odense Staalskibsværft fortsetter med bnr. 203 som skal leveres i januar 2007, bnr. 204 i mai og bnr. 205 i september samme år. I 2008 følger bnr. 206 i januar, bnr. 207 i mai og bnr. 208 i september, og foreløpig strekker serien seg til bnr. 209 og bnr. 210 i januar og mai 2009. |