M/S «GESA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med byggingen av S-Cat designet M/S «GESA» har Måløy Verft AS, Deknepollen levert sitt andre fartøy for betjening av offshore vindturbiner. Fartøyet ble overtatt av Christalio Shipping Company Limited, Kypros den 9. november 2012 som verftets byggenummer 16.

Det første var M/S «Fob Swath 1» som ble levert i februr 2011. Også «GESA» er designet av Ola Lilloe-Olsen, og dette fartøyet skal arbeide for tyske WindMW. Sjøprøvene bekreftet fartøyets gode sjøgående egenskaper og egnethet til å frakte personell til og fra offshore vindmølle-installasjoner, inkludert dokkingsprosedyren. Fartøyet er arrangert med plass for 24 passasjerer pluss mannskapet på fire.

M/S «GESA»

er konstruert som en kombinasjon av en avansert high speed katamaran og SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull). S-Cat konseptet er resultatet av et langt samarbeid mellom designer og verft og kan opereres i T-mode med fart på 20/24 knop på en sikker og komfortabel måte. I S-Mode (submerged) kan dypgående variere fra 1,5 til 2,2 meter og fart opp i 15 knop.

Fartøyet er utstyrt med dynamisk stabiliseringsutstyr som 4 x Humphree H750 interceptors og 2 x Servogear 3T25F-011B foil.

Båten seiler under Kypros flagg med Limassol som registreringshavn og er bygget til DNV klasse ≅1A1, HSLC R1 Passenger + IMO 2000 HSC.

Hoveddata:

Lengde o.a. 29,50 m
Lengde b.p.p.
26,45 m
Bredde
9,90 m
Dybde i riss h.dk.
4,40 m
Draft
1,50/2,20 m
Passasjerkap.
24
Dekksareal
70 m2
GT
194
NT
59
IMO
9652026

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av to MTU 10V 2000 M72 dieselmotorer som hver har 900 kW ytelse v/2250 rpm, levert av Bertel O. Steen Teknikk, som også har levert BlueVision bro- og maskinromsovervåking. De to propellanleggene er av type 9P810-0902, og reduksjonsgear er type HD220-H – begge fra Servogear.

Styremaskineriet (2 stk.) er type Scana Mar-El ME SG 22/SFU som betjener to Servogear flapror. Fartøyet er utstyrt med fire sidethrustere fra Seipner type SH 1200. Hjelpemaskineriet består av to CAT generatorsett hver på 51 kW.

Vestjet har levert pumper til nybygget, ventilasjonsanlegget er fra Isovent og sanitæranlegget fra Tennebø Rør. JSH-rør har levert hydraulikk.

Brannsikkerheten blir ivaretatt av sprinkleranlegg fra Alf Lea & Co Brannvern og brannutstyr fra North Shipping Service.

Diverse

Vindusleveransen er fra Ertec, Meydam har levert en TMP 700K kran og ankervinsj er type PMH AW 2,5-20 fra Nik. Haugrønning. Selstad har levert fortøyningsutstyr, mens ankerutrustning kommer fra Sotra Marine Produkter. Branndører er en Varde/Fjordesign leveranse, og lanterner er fra Tranberg. Undertun har levert landgangsutstyr. «GESA» er oppmalt med Jotun malingsprodukter.

I redningsutstyret inngår 2 x 30 pax. Undertun MES, Sea Marshall crew finder system og Dacon RSB250 rescue net. I tillegg har Selstad levert diverse redningsutstyr.

Fjordesign har utført innredningsarbeidet og levert møbler. Toalettsystemet er en Jets leveranse. Elektroarbeidene er utført av Ulvesund Elektro som også har tatt hånd om ballastvann kontrollsystemet og produsert hovedtavle.

Elektronikk

Måløy Radio har levert og installert det elektroniske utstyret ombord med blant annet 2 x JRC JMA-5312HSC radar og 2 x Hatteland 19’’ monitors, JRC JFE-380 ekkolodd, 2 x Ecdis JRC JAN2000, Cassens & Plath magnetisk kompass, Simrad AP50 autopilot, Simrad GC85 gyrosystem, JRC JLR-21 GPS og Furuno VR-3000 6G VDR.

I kommunikasjonsutstyret inngår blant annet JRC JHS-770S VHF, JRC JSS-2150 MF/HF SSB 150W sender, JRC NCR-333 navtex, Jotron Tron 40S Tron og 45SX nødpeilesender, 3 x SART 20 radartransponder, 3 x Tron 20 GMDSS VHF (bærbar) og Furuno Felcom-16 Inmarsat-C.

Brovaktalarm er type Uni-Safe BW-800, og fartøyet er utstyrt med Sea-Hawk/Bosch kameraoverkningssystem. Intercom utstyret består av Phontech DICS 6100 intercom, Phontech 1500 PA-anlegg og Vingtor VSS-111 sound reception anlegg.