
M/S «GILLION»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er ikke så ofte at norskbygde båter ender opp i Sentral-Amerika, noe som er tilfellet denne gangen. Belize har kyst mot Caribbean, og der skal altså Mjosundet båten gjøre tjeneste. «GILLION» er en solid bygget katamaran dimensjonert over nordisk båtstandards krav for fartøy under 15 meter. Båten er bygget i aluminium med kraftig V-bunn i midt- og forskip, og kombinert med et planende akterskrog oppnås det gode sjøegenskaper og god fart, ca. 20 knop.
M/S «GILLION» har følgende hoveddata:
Lengde o. a. | 13,50 m |
Bredde største | 6,10 m |
Dybde i riss | 2,10 m |
De to dieseltankene rommer hver 1000 liter, og ferskvannstanken er på 300 liter. Hydraulikktanken tar 200 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Deere 6,8 l dieselmotorer hver på 267 hk som er koblet til Nogva 1131 propellanlegg med diam. 800 mm via to Nogva HC-168 reduksjongear med oversetning 2,95:1. Maskineriet styres av Nogva motor computer, og båten har Kobelt manøversystem for to posisjoner.
Båten er utstyrt med Sleipner LC 155 styremaskin og har en MB Hydraulikk sidepropell på 50 hk for bedre manøvrering. Det er montert en PTO på styrbord gear, og båten har inntak for 230V landstrøm.
Pumper er levert av Johnson Pump, og eksosrørene er opphengt med elastisk eksosoppheng for redusering av støy. Rockwool er benyttet for isolering. Maskinkeising er også tørkerom og inneholder også skrustikke/verkstedbenk og brannslukkingsanlegg for begge maskinrommene.
Dekk/diverse
Over hvert lasterom er det en helt flush luke på ca. 1,4 x 0,9m. Båten er utstyrt med en fôrkanon fra Helland Flextek, og Bosch Rexroth har levert hydraulikkoljekjøler. Båten har fått en Hiab 125 kran fra Gjøvik Kran og Hydraulikk, og 5-tonns capstan er fra MB Hydraulikk. Vinduer er fra Colt Industrier, og Nielsen & Johnsen har levert redningsflåte, overlevningsdrakter, livbøyer etc.
Innredningsarbeidene er utført av Bygg Compagniet, og her er anvendt Fibo laminatplater, og innredningen er isolert med Rockwool. Dickinson Norge har levert dieselkomfyr, og kjøleskap er fra Termomarin. En 10 kW radiatorvifte utnytter motorens kjølevann og fungerer som defroster på vinduer og gir varme i styrehus og WC/vaskerom. Skipperstol er type SAP. Messe er arrangert på styrbord side med plass til 4-5 personer.
Elmarin har stått for de elektriske arbeidene. Autopilot er type Simrad AP35.
*
Mjosundet Båtbyggeri skal levere bnr. 153 til Scan Aqua i februar og bnr. 154 til Hamneide Laks i mai.