M/S «GJERTRUD MÆRSK»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «GJERTRUD MÆRSK» med byggenummer 200 fra Odense Staalskibsværft er det fjerde containerskipet i A.P. Møller - Maersk A/S' PS 7500 serie.

Skipet ble overlevert 3. desember etter dåpen, forestått av fru Kirsten Andersen. «Gjertrud Mærsk» er registrert i Ringkøbing og blir ført av kaptein John Møller Jensen, mens Søren Bjerre er maskinsjef ombord.

Maersk Line
Nybygget settes inn i Maersk Sealand som fra februar skal markedsføres under navnet Maersk Line etter overtagelsen av P&O Nedlloyd. Et eksempel på rederiets servicer er vestgående fra Fjerne Østen til Europa. Transittiden fra Kobe i Japan til Aarhus er på bare 34 dager. Da har skipet anløpt to havner i Japan, to i Kina, en i Malaysia, en hver i U.K., Holland og Tyskland, samt Göteborg og Aarhus. Her kan man trygt si at effektiviteten er i høysetet.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en 12-sylindret HSD-Wärtsilä Sulzer 12 RT-flex96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 93.000 hk. Service fart er ca. 25 knop. Båten er utstyrt med

ISK systemet er levert av Siemens og UMS systemet av Lyngsø Marine. Det elektroniske broutstyret er bygget opp omkring Sperry Marines navigasjons- og kommunikasjonspakke. Det er lagt stor vekt på omfattende automasjon for alle skipets operasjoner, inkludert lastekontroll og overvåkning.