Oma Baatbyggeri på Stord har spesialisert seg på bygging av hurtiggående passasjerkatamaraner. M/S

M/S "Godøy"

Oma Baatbyggeri AS på Stord leverte den 21. november 2016 passasjerkatamaranen M/S «Godøy» som sitt bnr. 537 til Boreal Sjø AS.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I løpet av 2017 settes hele fem nye og moderne passasjerkatamaraner i trafikk i Møre og Romsdal fylke. Først ut var M/S «Godøy» som ble døpt på Stord tirsdag 22. november 2016 av gudmor Aurora Dimmen Bratli, en 18 år gammel ungdomspolitiker fra Møre og Romsdal fylke. I forbindelse med dåpen uttalte hun at hurtigbåtene betyr mye for de mange øyboerne som bruker de daglig. – Kanskje spesielt for ungdommer og de som ikke har tilgang til bil, sa hun. – Båten bidrar til at det blir mer attraktivt og enklere å benytte kollektivtransport.

Fartøyet trafikkerer strekningen Hareid – Ålesund – Valderøy. 

Fem nye båter

Fra årsskiftet 2016/2017 var det Boreal Sjø som overtok driften av de fire hurtigbåtsambandene som det offentlige har ansvar for i Møre og Romsdal. Derfor får alle de nye båtene fylkeskommunens nye profil for kollektivtilbud – FRAM. Boreal-kontrakten har en varighet på åtte år, og «Godøy» er altså første fartøy – og største – av de fem som følger av avtalen.

De fire øvrige båtene er bnr. 538 fra Oma, samt bnr. 286, 287 og 288 fra Brødrene Aa i Hyen – alle levert innen utgangen av første kvartal 2017. Båten fra Oma får en lengde på 35 meter, mens de tre fra Aa hhv. 23,90 m, 29,90 m og 23,90 meter.

M/S «Godøy»

Fartøyet er bygget til 2000 HSC Code/NMA og er utrustet med et fremdriftsanlegg bestående av fire stk. MTU 8V 2000 M72 dieselmotorer fra Bertel O. Steen Teknikk koblet til et MJP vannjet-system type 500 DBR. To stk. hjelpemotorer av type John Deere hver på 46 kW er levert av Nogva Motorfabrikk, som også har levert Stamford generatorer. Interceptorer er fra Humphree og baugthruster er levert av Sleipner Motor.

Båtens delikate innredning er utført og levert av West Mekan, utvendige dører er fra Libra-Plast mens vinduer er fra SG Bøckmann/Ertec. Verftet har selv forestått ventilasjonsanlegg og gangveier. Brannvarslingsanlegg er av type Alf Lea & Co, levert av ApplyTB. Ankervinsj er fra MB Hydraulikk.

Leveransen av redningsutstyr er forestått av Viking Life-Saving Equipment, mens davit for MOB er fra Bergen Hydraulic. Erling Haug har levert anker og kjetting. Båten er oppmalt med malingssystemer fra Jotun. ApplyTB har tatt seg av både elektrisk og elektronisk installasjon. I opplysningene om elektronisk utrustning nevnes kun radar type Furuno.

Kapasitetene for brennolje og ferskvann er oppgitt til hhv. 2 x 3680 liter og 1000 liter.

Hoveddata

Lengde oa

34,60 m

Bredde

10,60 m

Brt.

420

GT

380

IMO

9801536