M/S «GRAND CANYON»

M/S «GRAND CANYON» ble overtatt av Volstad Maritime AS fra Bergen Group Fosen den 17. oktober 2012 som verftets byggenummer 89. Skroget er bygget i Tyrkia ved Tersan Shipyard. Registrert eier er Volstad Construction AS, og manager er Volstad Management AS.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet er et stort og avansert Offshore Construction Vessel (OCV), og ordren ble inngått i desember 2010 til pris på ca. NOK 725 millioner. Nybygget er et ST-259 CD design fra Skipsteknisk.

Volstad Maritime har siden 2005 bestilt alle sine seks nybygg hos Bergen Group Fosen. Rederiet er et privateid norsk offshoreselskap med hovedkontor i Ålesund. Firmaet er godt etablert i det internasjonale markedet med en moderne flåte av avanserte offshoreskip.

M/S «GRAND CANYON»

Skipet er bygget for utførelse av subsea vedlikehold og konstruksjonsarbeider. Skipet kan operere ROV-systemet ned til 3.000 meters dybde og er utstyrt med samme lengde med wire. Videre er fartøyet utstyrt med en 250 tonns AHC offshore kran. «GRAND CANYON» kan utføre jet trenching fra babord side forut og soil trenching fra skipets akterpart. Videre er hun utstyrt for carousel eller reel drive system.

Nybygget går inn på en fem års kontrakt med Canyon Offshore som er eiet av Helix Energy Solutions Group i USA. Selskapet opplyser at nybygget er kapabel til å sette ut fem ROV’er samtidig. Befrakteren plasserer en T1200 trenching ombord på skipet. Canyon Offshore opplyser også at «GRAND CANYON» har beskjedent dypgående, noe som er avgjørene ved operasjoner nær kystlinjen og gir økt fleksibilitet. I tillegg til skipets faste mannskap vil befrakteren plassere omtrent like mange personer ombord for visse typer oppdrag.

Eksportkreditt, Sparebank1 SMN i Ålesund og Giek har deltatt i finansieringen av nybygget.

M/S «GRAND CANYON» er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, E0, ICE-C, Dynpos AUTRO, SPS, CLEAN DESIGN, DK(+), COMF C3 - V3, Heldk SH, NAUT-OSV(A), CRANE, TMON, BIS. Skipet fører Panama flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 127,75 m
Lengde b.p.p. 114,60 m
Bredde p.sp. 25,00 m
DW ca. 7.500 t
Draft 7,50 m
Dekksareal 1650 m2
GT 12652
NT 3796
IMO nr. 9614608

Tankkapasitet for marine diesel olje er ca.2000 m3, for ferskvann ca. 310 m3 og for vannballast ca. 4000 m3.

Maskineri

Norwegian Electric Systems har levert komplette DE systemer og elektrisk integrasjon. De seks dieselmotorene er av Wärtsilä fabrikat av type 6L32 hver med ytelse på 2880 kW v/750 rpm. De seks NES generatorene er hver på 3450 kVA. Skipet har videre to propellanlegg hver på 5000 kW og to gear, begge av Wärtsilä fabrikat. Wärtsilä har også levert en 9L20 motor til havneaggregat på 1665 kW v/900 rpm, mens nødaggregatet drives av en Mitsubishi SR-MTPA motor på 595 kW.

I NES leveransene inngår også utstyr som elektromotorer, hovedtavler, nødtavler, ROV tavler, Quadro Drive og transformatorer.

Styremaskin er type Tenfjord som betjener Becker ror. Thrusterutrustningen fra Wärtsilä består av seks CT 275M-DM thrustere hver på 2000 kW – to er montert akter og fire forut.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, både Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval. Ventilasjonsanlegget er en Novenco leveranse, og XTronica har forestått tanksoundingsystem. Kjelutrustning er fra Alfa Laval Aalborg. Bergen Group Fosen har utført tynnplateisolering, og omvendt osmosesystem kommer fra Enwa.

Brannsikkerheten ombord ivaretas blant annet av et Hi-Fog anlegg fra Marioff, og brannvarslingsystem fra Consilium.

Dekk

250 tonns AHC offshore kranen er levert av Cargotec og er av type MacGregor HMC 4240, og en 15t/20m kran er fra samme leverandør. Hatlapa har forestått dekksmaskineri, og hangardører er fra TTS Ships Equipment. To anti-heeling tanker er Framo leveranser.

Skipets vinduer kommer fra Bohamet, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med International Maling systemer, og arbeidet er utført av Premator.

Redningsutstyret omfatter 8 x 35 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Maritime Partner i davit fra Eide Marine Tech.

Innredning

Skipet er innredet for 104 personer fordelt på enkelt- og dobbeltlugarer. Messen har selvbetjeningsområde, videre er det fire lounges, møterom og kontorer på flere dekk. Det er også hospital og rekreasjonsområde.

Innredningsarbeidene er utført av Nordic Interiør, verftet og Fenix Accommodation. I byssen er det Beha utstyr, og Miele har levert vaskeriutstyr. Incinerator er fra Teamtec, og Jets Vacuum har tatt seg av toalettsystemleveransen.

De elektriske installasjonsarbeidene ombord er utført av Argon Elektro AS.

DP3 systemet er levert av Kongsberg Maritime, og navigasjons- og kommunikasjonsutstyret kommer fra STX OSV Electro (Emil Langva). Høglund Marine Atuomasjon har levert integrert automasjonssystem til nybygget.

LC Production har levert sanitærsystemet og prefabrikerte rørsystemer i form av bøyde rør og sveisefri teknologi.

Bergen Group Fosen skal levere bnr. 87 til Fjord Line i mai 2013 og bnr. 88 senere samme år. Så kommer to Volstad skip i andre halvår 2013 med bnr. 90 og 91