
M/S «GREATSHIP DHWANI»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Greatship (India) er et heleiet datterselskap av det kjente Great Eastern Shipping Company. Rederiet har ca. 18 offshore skip i ordre som skal bygges ved asiatiske verft.
Første oppdrag for skipet er et charter til BP som ble rapportert til GBP 14.000 per dag.
Nybygget er klasset i DNV til klasse ✠1A1, SF, E0, DynPos, AUTR, FiFi 1, DK(+), HL (2,8) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,60 m |
Bredde største |
16,00 m |
Dybde i riss |
7,00 m |
Draft | 5,85 m |
Dwt | ca. 3.330 |
Dekkslast |
ca. 1.600 t |
Dekksareal |
690 m2 |
GT |
2179 |
NT |
1051 |
IMO |
9392846 |
Tankkapasitetene er 1230 m3 brennolje, 820 m3 ferskvann og 900 m3 vannballast.
Maskineri
Fartøyet har to Bergen KRMB 9 hovedmotorer, hver med ytelse på 2005 kW som er koblet til to Kamewa Ulstein popellanlegg via to reduksjonsgear av samme fabrikat.
Tenfjord styremaskin betjener to High lift ror, og skipets manøvreringsegenskaper forbedres ved hjelp av tre Kamewa Ulstein TT 1650 thrustere, hver på 590 kW.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta hjelpemotorer og to AVK akselgeneratorer hver på 1280 kW.
Pumpeutrustningen er en Ing. Per Gjerdrum leveranse, og kompressorer er fra Sperre. Aeron har levert ventilasjonssystemet og proviant fryse-/kjølemaskineri. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Enwa har stått for omvendt osmose anlegg til nybygget.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt av CO2 system og vanntåke systemer fra Autronica Fire & Safety.
Dekk
Rolls-Royce Marine har levert Rauma Brattvaag dekksmaskineri, vinduer er fra Bohamet og viskere er type Wynn. Libra Plast har levert utvendige dører og luker, og vanntette skyvedører er fra IMS. Kranen er type Odim ABAS 3t/10-16m, og Sotra Marine Produkter har levert ankerutrustningen. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
Redningsutstyret ombord innbefatter Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i davit fra MB Hydraulikk.
Innredning
Skipet er innredet med totalt 24 køyer fordelt på seks enkeltlugarer, fem doble og to 4-køys lugarer. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene og levert møbler. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og Jets Vacuum har stått for toalettsystemet ombord.
De elektriske arbeidene er utført av STX Norway Electro, og Emil Langva har levert de elektroniske instrumentene. DP-anlegget er en RRM leveranse.
STX Norway Offshore AS, Brattvaag skal levere serien på 10 skip til A.P. Møller - Mærsk frem til juni 2009. Bnr. 724 og 725 er bestillinger fra Rem Con AS for levering februar og juni 2010 av skip av typen Aker AH 12.