M/S «GROTLE»
– autoline- og garnfartøy fra Poltramp til Havstjerna
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fiskefartøyet M/S «GROTLE» ble overtatt av Havstjerna AS, Bremanger fra Poltramp Sp. z o.o., Świnoujście, Polen den 12. juni 2014. Båten er verftets byggenummer 135. Nybygget ble døpt av Miriam Grotle, datter av Tonny Grotle i en seremoni på Hauge, Bremanger. Og da hadde hun allerede utført den første dåpshandlingen ved sjøsetting i Polen.
Fartøyet er designet av Naval Consult, Raudeberg og har typebenevnelse NC21. Rederiet innhentet i sin tid anbud fra både norske og utenlandske verft, men Norge kunne ikke konkurrere på pris. Ordren endte så opp hos Poltramp Yard i Szczecin i Polen.
Rederiet
Oppstarten fant sted sommeren 1990 da Birger, Oddleif og Tonny Grotle under firmanavnet Havstjerna ANS kjøpte en 32 fots malosjark som fikk navnet “Havstjerna”. Den første stålbåten kom i 1993 ved innkjøpet av “Brattegg” på 45 fot. Også denne båten fikk Havstjerna-navnet, og gamlebåten fikk tillegget “Junior” til navnet.
I 1997 gikk selskapet over til å bli AS, og “Uglem Senior” ble innkjøpt. Fartøyet beholdt sitt navn frem til “Havstjerna” ble solgt til Shetland, og navnet ble ledig for sist innkjøpte fartøy.
Våren 2003 ble det nok en fornying, og denne gangen gjaldt det 70 fot store “Eyvindur” fra Island, bygget i Kina i 2001. Fartøyet hadde vært uvirksom i to år før Havstjerna overtok henne. Etter ankomst Norge ble båten ombygget til garn og line og påmontert shelterdekk. Rederiet drev nå i en periode med to båter – “Havstjerna” ex “Eyvindur”, og forgjengeren ble omdøpt til “Legøy”.
I 2011 forelå det planer om nedtrapping for Birger og Oddleif, men da Tonny fikk med seg Runar og Kenneth Grotle, ble det bestemt at man skulle drive videre. Eierne innså at det nå var nødvendig å satse på ny båt med mulighet til både å fryse og ise fisken, samt ivareta biprodukt som lever og rogn.
Så fulgte mange turer til Canada, Ukraina og Tyrkia før man endte opp med Polen og Poltramp som byggeverft. Det fortelles at Birger og Oddleif kommer til å være med noen år til, men vil gradvis trappe ned samtidig som de bidrar med sine erfaringer til Tonny, Runar og Kenneth.
M/S «GROTLE»
Fartøyet er rigget for fiske med autoline og garn og har lastekapasitet på 170 m3. Bemanningen er på totalt 14 mann fordelt på to skift. Båten er innredet for 10 personer med fem 2-manns lugarer.
Fartøyet er bygget i henhold til Sjøfartsdirektoratets regelverk, fører NOR flagg, har Måløy som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 20,99 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 18,50 m
Bredde .................................................................................................................... 8,50 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 4,10 m
GT ............................................................................................................................... 287
NT ............................................................................................................................... 114
Lastekap. ............................................................................................................... 170 m3
IMO nr. ............................................................................................................... 9691838
Fiskerimerke ........................................................................................................ SF-88-B
Dekk
Baader sløyemaskin samt binger og renner i fabrikk er levert av Westmek, og de to platefryserne med kapasitet på ca. 10 t/d er fra PAM Refrigeration. Longline fishing system er fra Fiskevegn, og Net-Op i Danmark har stått for garnhaler.
Dekkskran på 1,5 tonn er levert av Triplex. Libra-Plast har levert utvendige- og innredningsdører. Redningsutstyret innbefatter to 10-personers redningsflåter type DSB LR07.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Cummins K38-M dieselmotor med ytelse på 746 kW, montert i Polen. Denne er koblet til propellanlegg fra Heimdal/West Mekan. Hjelpemaskineriet har to QSM11-CP generatorsett hver med ytelse på 250 kW, også montert ved Poltramp.
Styremaskin er av Rolls-Royce fabrikat, og fartøyet er utstyrt med manøvreringsthruster. Brannsikkerhetsmessig er maskinrommet beskyttet med NOVEC 1230 system.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, og bilge pumper kommer fra Flygt.
Diverse
Det elektrisk grunnleggende er tegnet av Ulvesund Elektro, og resten er utført i Polen. Intercom er type Phontec. Det er ni kameraer ombord av type IRIS Dome. Båten er innredet med TV-system med TV på alle lugarene og i messe.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Måløy Radioforretning og omfatter JRC JMA-5312 radar, Simrad ES 70 ekkolodd, JRC JLR 7500 GPS kompass, Olex kartmaskin for fiskeri, MaxSea kartmaskin, JRC-JHS 183 AIS, Simrad AP70 autopilot, Simrad RGC 50 gyrokompass, Simrad vindmåler, Motral magnetkompass, JRC JHS-770S GMDSS VHF, McMurdo Epirb og AIS SART, Sailor RT 6248 VHF, Mini C, JRC NCR-333 navtex og Iridium sat. telefon.
-
Poltramp Sp. z o.o., har også bygget flere oppdrettskatamaraner på oppdrag fra norske selskaper.