M/S "Gåsø Jarl"
Frøy Rederi AS kontraherte sommeren 2015 to brønnbåter hver med kapasitet for inntil 3500 m3 ved Fiskerstrand Verft. Det første av disse, M/S «Gåsø Jarl», ble overlevert i april 2017.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I markedet anslo man hver kontrakt til å ha en verdi på nær 300 millioner kroner. Designen er type M-3401 fra Møre Maritime. Skroget er levert fra Selah Korfez Gemi Insa San. Tic.A.S., Tyrkia. Nybygget er klasset i DNV GL til +1A1, E0, registrert i NOR og med Trondheim i hekken.
Bakgrunnen for kontraheringene var en kontrakt Frøy Rederi inngikk med Marine Harvest om å dekke selskapets brønnbåt tjenester i perioden 2017-2021. Man opplyste den gang at behovet tilsa lastekapasitet á 3500 m3. Den valgte designen består av to boksformede tanker dimensjonert for 1,5 bar overtrykk for å kunne levere lasten til høytliggende landanlegg. Partene var tydelige på at båtene skal møte fremtidens miljøkrav med hensyn til utslipp av NOx og CO2, samt rensing av ballastvann.
Fremdrift
Man valgte derfor en dieselelektrisk fremdriftspakke med 2 x Siemens elektriske motorer hver på 1200 kW og 4 x MTU 12V4000P83 dieselmotorer á 1400 ekW levert fra Bostek. Tunnelthrustere er fra Brunvoll, mens fremdriftspropeller er en firebladet, 3500 mm propell type 4TX850 fra Helseth. Heimdal har levert et spesialtilpasset gir type HG7TS. Styremaskin og ror er fra Rolls-Royce Marine. Nød-/havneaggregat er en Volvo Penta D13. Servicefart er oppgitt til 13 knop.
Fiskehåndtering
Cflow har levert skipets utstyr for fiskehåndtering. Dette er en omfattende leveranse for behandling av fisk med vakuumpumpeanlegg, fisk- og smoltteller, UV- og ozonanlegg, lusefiler m.m. Fiskeutstyrspakken er basert på lukket teknologi som oppfyller krav til fiskevelferd når det gjelder sirkulasjon, oksygenering, filtrering, UV og RSW nedkjøling. På begge båtene installeres det fiskebehandlingsutstyr der det blir benyttet både ferskvann og hydrogenperoksid for avlusning. Dette er et lukket system for lusebehandling ved hjelp av leppefisk der fisken blir filtrert gjennom et eget system for human og bærekraftig bevaring av leppefisken. I tillegg kommer et nødslakteri dersom det skulle være syk fisk om bord.
Innredning
Det er mannskapsfasiliteter for 14 personer fordelt på 10 lugarer. Innredningen er levert av Norwegian Marine Interior som sammen med Shipnor også har levert møblementet. Skipets ventilasjonsanlegg er en leveranse fra Novenco, mens det er Jets Vacuum som har levert toalettsystemene.
Elektronikk
Sigurd Solberg AS har forestått skipets navigasjons- og kommunikasjonsutstyr. De elektriske installasjonene er utført av Acel AS som også har forestått kabling.
Diverse
Allweiler har levert skipets pumpeutrusting, MOB-båt er fra Viking Life-Saving Equipment, lanterner og søkelys fra Tranberg, kabel- og rørgjennomføringer er fra Roxtec, brannalarmanlegget er fra Tyco Fire & Integrated Solutions, mens malingssystemene er en leveranse fra International.
Av kapasiteter er følgende oppgitt (alle tall ca.); ballastvann 1000 m3, brennolje 285 m3, septik 10 m3, teknisk ferskvann 760 m3.
Hoveddata
Lengde oa |
84,60 m |
Lengde bpp |
81,63 m |
Største bredde |
16,00 m |
Dypg. max |
8,50 m |
Design draught |
6,85 m |
Brt. |
4036 |
Nt. |
1210 |
IMO |
9793650 |