M/S «GUDRUN MÆRSK»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Odense Staalskibsværft er i gang med en ny serie store containerskip for A.P. Møller - Maersk AS. Typen kalles PS 7500. Byggenummer 197, M/S «GUDRUN MÆRSK», ble døpt av Kronprinsesse Mary 7. mai, og det var styreformann for verftet, Mærsk Mc-Kinney Møller, selv som var vert ved den store begivenheten.

Nybygget er hjemmehørende i Svendborg og starter sin tilværelse med Søren Sparre Maagaard som kaptein og Jens Lykke Sørensen som maskinsjef.

Med tanke på den operasjonelle siden av denne typen skip er det lagt stor vekt på omfattende automasjon for alle skipets operasjoner, inkludert lastekontroll og overvåkning.

Når det gjelder skipets innredning, er det brukt materialer av høyeste kvalitet basert på dansk design, og med «GUDRUN MÆRSK» forbedres standarden for miljøvennlige skip ytterligere.

Stor – større – ...
Den forrige serien store containerskip ble avsluttet med leveringen av «Albert Mærsk» som det 31. skipet levert i perioden 1996 til 2004. Skipene i den serien hadde et offisielt inntagende av containers på 6600 teu.

Den nye serien som starter med «Gudrun Mærsk» kan ta 7000 teu, – offisielt vel og merke. Hva som er den egentlige container kapasiteten, vet forhåpentligvis de som jobber for Maersk Sealand. Rederiet og verftet gir ikke den slags opplysninger. Men ser man på hva konkurrentene bygger, er det ikke usannsynlig at kapasiteten i hvert fall er på 8000 teu. Et meglerfirma har flere av Odense nybyggene på sin liste og da som 7900 teu.

Fremdriftsmaskineriet består av en 12-sylindret HSD-Wärtsilä Sulzer dieselmotor RTflex96C dieselmotor som utvikler 93.000 hk.

Det er således sparsommelig med detaljer om skipet, men det oppgitt følgende hoveddata:

Lengde o.a.
367,00 m
Bredde
43,00 m
DWT
ca. 115.000
Container kapasitet
7000 teu

A.P. Møller – Maersk AS
Skipet skal naturligvis inn i Maersk Sealands tjeneste. Vi viser i den anledning til egen artikkel i denne utgave av Skipsrevyen: "Verdens største containerrederi blir enda større" der det forventes at kjøpstilbudet på Royal P&O Nedlloyd NV vil føre til et enda større og mer imponerende Maersk Sealand.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005