
M/S «GUNVOR MÆRSK»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det sier litt om verftets kapasitet at det bare var cirka to måneder mellom skip nr. to og tre i serien. Dette er for øvrig det fjerde skipet som får navnet «Gunvor Mærsk» i rederiets historie. Det første var så langt tilbake som i 1934.
Maersk Sealand – Maersk Line
Med denne serien kan man gå ut fra at betegnelsen 7500 viser til minimumsantallet, og noen mener at skipene kan frakte opptil 10.000 teu. Skipet skal naturligvis inn i Maersk Sealands tjeneste. Maersk Sealands overtagelse Royal P&O Nedlloyd NV gikk som kjent endelig i orden nylig, og rederiet er dermed suverent verdens største. Det fører til at P&O Nedlloyd snarest vil trekke seg fra en rekke allianser og konferanser, men frem til februar 2006 vil P&O Nedlloyd og Maersk Sealand fortsette med å operere som uavhengige rederier. Deretter vil de to selskapene bli markedsført under navnet Maersk Line.
Men konkurranse blir det fortsatt, for Grand Alliance og New World Alliance bekjentgjorde nylig at de slår seg sammen på East/West linjene.
Miljøvennlig
Nybygget har en konstruksjon som også tar hensyn til miljøet. Det gjelder for eksempel at det er dobbel hud rundt samtlige fuel tanker. Dette er ikke noe krav fra hverken IMO eller klasseselskap.
Og det er installert et Waste Heat Recovery system som fører til mindre miljøutslipp samt reduserer brennstofforbruket. Systemet utnytter spillvarmen fra hovedmaskineriet via et turbogeneratoranlegg som kan gjenvinne opp til 10% av energien som hovedmaskineriet utvikler. (Se egen artikkel: "Environmental benefits and fuel savings").
Ballastsystemet er også forbedret miljømessig ved at tankene kan gjennomskylles på sjøen i henhold til den nye ballastkonvensjonen som ble vedtatt i 2004 og forventes tre i kraft i 2009.
Disse skipene kan laste et stort antall reefer containers. For denne nye serien har verft og rederi utviklet et system der man kan spare energi for hver reefer-container som lastes under dekk. Disse kobles til et spesielt vannkjølesystem. Containerne må imidlertid være spesielt utstyrt for dette. Fortøyningsvinsjer er fra Rauma Brattvaag.
M/S «GUNVOR MÆRSK»
Nybygget fører DIS flagg og er klasset i ABS med klasse @A1 E Container Carrier SH DLA + AMS + ACCU. Den faste besetningen er på 15 personer, men det er plass til adskillig flere ombord.