
M/S «HADI 1 – HADI 2»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kontrakten ble inngått i fjor vår da støyen rundt Muhammed-karikaturene var på det mest intense. Det førte til, ifølge pressen på den tid, at Båtservice Mandal ikke kunne ha danske underleverandører med på dette prosjektet. Kontrakten hadde en verdi på rundt 110 millioner kroner.
Losbåtene er bygget i aluminium og kommer opp i toppfart på 28 knop. Det er arrangert med 11 seter ombord, og båtene skal opereres av en besetning på tre personer. «Hadi 1» og «Hadi 2» er bygget i henhold til DNV reglene for Light Craft Patrol R3 og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. (ex. fender) | 17,00 m |
Bredde (ex. fender) | 4,75 m |
Draft | 1,25 m |
Tankkapasiteter: 3.900 liter brennolje og 1.500 liter ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av to MAN D2842 dieselmotorer hver med ytelse på 535 kW som er koblet til to West Mekan propellere via
Hydromega har levert dekksmaskineri og hydraulikk, mens vinduer er fra Colt Industrier. Libra-Plast har levert utvendige dører, og lanterner er fra Tranberg. Malingsarbeidene er utført av Tor Fasseland AS med Jotun malingssystemer. Losbåtene er utstyrt med en 12 manns redningsflåte fra Viking.
Innredningsarbeidene er utført av Haugland Miljø Innredning, og AS Elektrisk har utført de elektriske og elektroniske installasjonene med blant annet Nor 250 kompass, Furuno GP-150 GPS og navtex.
Båtservice Mandal AS har fullt program fremover med bygging av denne serien losbåter.