M/S “Hai Yang Shi You”
– første av fire Havyard 832 PSV levert til COSL
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den 30. april overtok China Oilfield Services Limited (COSL) Shipping Branch Huangpu bygg H3056 fra Wenchong Shipyard, den første av fire Havyard 832 plattform forsyningsskip der Havyard Design & Solutions har levert designpakken.
COSL Shipping Branch har fornyet sin flåte for å møte de nye kravene til det kinesiske og internasjonale offshoremarkedet. En del av flåtefornyelsesprogrammet var å investere i fire nye 6000 HK PSV.
Etter en grundig anbudsprosess, valgte COSL i desember 2012 å bestille en designpakke for bygging av fire Havyard 832 PSV. Dette var et gjennombrudd for Havyard design i Kina. Kontrakten for bygging av fartøyene ble senere tildelt Huangpu Wenchong Shipyard. Havyard Design & Solutions har jobbet tett med COSL og verftet i løpet av design og engineering fasen av skipene.
Kvalitetsfartøy for bedre ytelse
COSL er et datterselskap av CNOOC, det største kinesiske oljeselskapet med virksomhet i Kina og internasjonalt. Shippingdelen av COSL har en stor flåte av offshore service fartøy, inkludert AHTS, PSV og seismikkfartøy. COSL opererer også borerigger og boligrigger / lektere.
COSL Shipping har uttalt at man har høye forventninger til det nye fartøyet. «Havyard 832 er et avansert design for PSV-sektoren», sier Chen loing, General Manager for shippingdelen av COSL. «Vi er glade for å ta levering av et høykvalitetsfartøy fra verftet. Hun vil bli spydspissen vår på offhore felt på mellomdypt og dypt vann når hun tiltrer flåten, og det vil øke vår konkurransekraft innen offshore forsyningstjenester", konkluderer Chen.
Suksessen Havyard 832
Det første Havyard 832 plattform forsyningsskipet (PSV) ble utviklet i 2007 og nesten 30 skip av denne typen er enten levert eller er for tiden under bygging. Havyard 832 PSV ble utviklet for å tjene et konkret behov i forhold til størrelse og kapasitet, sikkerhet, drivstofføkonomi og å være miljøvennlig. Havyard 832 har oppnådd stor suksess, dannet et nytt segment innen PSV markedet, og konkurrerende designere har utviklet design som har basis i de samme behovene.
Siden 2008 har Havyard 832 designet blitt kontinuerlig forbedret basert på tilbakemeldinger fra kunder, forskning og utvikling, og tilgjengeligheten av ny teknologi. Dette designen har også blitt brukt som fundament for utvikling av nye typer skip, for eksempel vindmølle service skipet Havyard 832 SOV, som Esvagt nylig har tatt levering to skip av.
Huangpu Wenchong Shipyard NB H3056
Lengde .................................................................................................................. 79,00 m
Bredde .................................................................................................................. 17,60 m
Fart ........................................................................................................................... 14 kn
Innredning ............................................................................................................. 23 pers.
Dødvekt .................................................................................................................. 3500 t
Dekksareal .............................................................................................................. 790 m2
Klasse CCS: CSA Offshore Supply Ship, Stand-By Ship, Ice Class B, DP2, Fire Fighting Ship 1, CSM, AUT-0.