
M/S «HALLARØY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I et intervju med Tidens Krav tidligere i høst kunne man lese at Sletta Verft nå er avhengig av polsk arbeidskraft. – Uten polakkene hadde vi ikke klart å drive verftet, uttalte daglig leder Kåre Sletta den gangen. Polske arbeidere utgjør cirka halvparten av arbeidsstokken.
Verftet kan arbeide med opp til tre båter samtidig, hvorav to i den store hallen. Det er nå planer om bygging av båter større enn 15 meter, men det betinger en større hall enn dagens. Verftet har derfor startet utvidelsesplanleggingen.
«HALLARØY»
er bygget i aluminium med materialleveranser fra Astrup og E. A. Smith. Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 11,90 m
Bredde p.sp. 7,50 m
Dybde i riss 2,30 m
Brennoljekap. ca. 2500 l
Ferskvann ca. 800 l
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Nogva Deere 6081AFM dieselmotorer som hver utvikler 300 hk, og som via to Nogva HC-168B reduksjonsgear med oversetning 2,5:1 driver to Nogva propeller.
Båten er utstyrt med Sleipner styremaskin og Petter sidepropeller type ST-35-30, sistnevnte levert av Nik. Haugrønning.
Båten er utstyrt med pumper fra Johnson Pump og Rule. Univa har stått for sanitæranlegget ombord, og Erling Haug har levert pulverapparat for brannslukking.
Dekk
Vindusleveransen er fra Ertec, og Erling Haug har levert Hall anker og fendere. To capstans er Lorentzen Hydraulikk leveranser. Palfinger PK 32080 (M)D CE kranen er fra Bergen Hydraulic. Varde har levert utvendige dører, og båten er oppmalt med International Maling produkter. Redningsflåten og diverse redningsutstyr er også Erling Haug leveranser til fartøyet.
Diverse
Innredningspanelene er av type PVC Weco fra Astrup AS, og møbler kommer fra Troldmyr Møbelfabrikk. En Pyro P24 oljeovn er på plass i styrehuset som har NorSap styrehusstol.
Elmarin AS har levert og installert det elektriske anlegget og har også levert det elektroniske utstyret.
❊
Sletta Verft AS skal levere bnr. 30 og 31 til P/R Mikla ANS i desember henholdsvis februar 2012.