M/S «HANØY»

– kombibåt fra Oma Baatbyggeri

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Passasjer-/lastekatamaranen M/S «HANØY» ble overlevert fra Oma Baatbyggeri AS til Boreal Transport Nord AS, Hammerfest den 21. august 2014 som byggenummer 533. Nybygget er verftets eget design, og byggemateriale er aluminium.

«HANØY» har kapasitet for 48 passasjerer og 8 personbiler, alternativt en buss og 4 pbe, og skal operere som hurtigbåt mellom Stokmarknes og Innlandet og som ferge mellom Kaljord og Hanøy i Vesterålen.

Verftet har bygget totalt syv av typen kombinasjonsfartøyer og har nylig landet nye kontrakter slik at tre båter skal bygges for Boreal Transport Nord.

M/S «HANØY» er registrert i NMD HSC code 2000, har Hammerfest som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 26,80 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 24,79 m

Bredde o.a. .............................................................................................................. 9,00 m

Dybde i riss .......................................................................................................... 3,349 m

Passasjer kap. ................................................................................................................ 48

Bil kap. ............................................................................................................................ 8

GT ............................................................................................................................... 171

NT ................................................................................................................................. 51

IMO nr. ............................................................................................................... 9702053

Brennoljekapasitet er på 3000 liter, og kapasitet for ferskvann er 500 liter.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av to MTU 8V2000M72 dieselmotorer hver med ytelse på 720 kW, levert av Bertel O. Steen Teknikk som også har levert BlueVision MCS-5 bro-og maskinroms overvåkning. Skipet er utstyrt med et komplett Servogear Ecoflow Propulsor system fra Servogear. Dette inkluderer propeller, girboks HD220U med oversetning 2,952:1, effektror og design av propelltunnelen for optimal vanngjennomstrømning til propellene. En Humphree interceptor er installert, og sidethruster kommer fra Sleipner. Service fart er ca. 25 knop.

Maskineriet fører til at katamaranen har ca. 15 prosent lavere NOx utslipp enn det som lokale myndigheter krever. Strømforsyningen besørges av en John Deere 4045 TFM50 hjelpemotor med Stamford generator.

Pumpeleveransene kommer fra Grundfos. Brannsikkerheten er ivaretatt av et brannslukkingssystem fra Alf Lea & Co. Brannvern og varslingsanlegg fra Apply Rig & Modules.

Diverse

Vindusleveransen er fra SG Bøckmann / Ertec, og Undertun har levert gangveier. Bergen Hydraulic har levert foldekran av Palfinger fabrikat og ankervinsj. Ankerutrustningen er fra Erling Haug. Liba-Plast og Norac Baggerød har levert utvendige dører og branndører. West Mekan har levert passasjerstolene ombord.

Redningsutstyret omfatter blant annet Mini MES fra Viking. Båten er oppmalt med Jotun malingssystemer.

Apply Rig & Modules har utført de elektriske og elektroniske installasjonene med blant annet Furuno FR-2115 radar.

-

Med henvisning til det som er nevnt ovenfor, skal Oma Baatbyggeri levere bnr. 534 med 33 meters lengde i april, bnr. 535 i november og bnr. 536 i april 2016 – de to siste får lengde på 26 meter.