M/S «HAVBÅEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tor-Henrik PR ANS, Tromvik overtok «HAVBÅEN» som byggenummer 258 fra Selfa Arctic Rødskjær AS den 15. september 2011. Båten er av typen Selfa 40 Speedsjark.

Dette er den første 40 fots Speedsjarken med 20 cm forhøyet skrog fra dette båtbyggeriet. Fartøyet skal hovedsakelig brukes til fiske med garn. Sjarken er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 11 meter. «HAVBÅEN» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 12,20 m
Lengde b.p.p. 11,69 m
Bredde 4,06 m
Dybde i riss 1,57 m
Lasterom 18 m3
Kjenningssignal LG5968
Dieseltankene er på 2 x 800 liter, og ferskvannstanken rommer 650 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Cummins QSM11 dieselmotor som utvikler 610 hk v/2300 o/min, og som er koblet til et West Mekan propellanlegg via et ZF 325 1-A reduksjonsgear. Toppfarten er ca. 23 knop og marsjfart ca. 14/16 knop.
Dekk
Lasterommet er på vel 18 m3, og mesanhuset er solid bygget i aluminium. Det er montert bom med vinsj med kapasitet på 500 kg for enkel landing av fangst. Rekkemontert garnspill er levert av Lorentzen Hydraulikk, garngreieapparat kommer fra Meydam mens Rapp Hydema Syd har stått for oppheng til garngreieapparatet. Hydraulikkanlegget er fra Sleipner. Polarlight har hatt leveransene av søkelyskaster og kjørelys.
Diverse
Innredningen er laget i massiv eik og eikefinér. Førerstol er type Recaro North Sea. Selfa Dørkvarmeanlegg sikrer et tørt og behagelig inneklima i styrehus, lugar og toalett. Gasskomfyren er fra SMEV, og pantry er utstyrt med vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side er det arrangert med toalettrom med dusj, badeskap og garderobeskap.
Det elektroniske utstyret omfatter blant annet Simrad NX 45 ekkolodd og radar, Comnav autopilot, Olex kartplotter, ProNav AIS og Simrad RS82 VHF. Larsen Elcom, Myre har installert utstyret.

Selfa Arctic Rødskjær har kontinuerlig fartøyer under bygging.