M/S «HAVILA AURORA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havila Shipping ASA ved Havship DAII har overtatt nok et nybygg av typen MT 6009 Mk II. M/S «HAVILA AURORA» ble levert fra Havyard Tomrefjord AS ultimo mai 2009.

Skipet beskrives som Multipurpose Field Support Vessel. Prismessig antas kontrakten å være på linje med «Havila Fortune» som ble omtalt i SR 1/2009, og som ble kontrahert til pris rundt $25 millioner.
M/S «HAVILA AURORA» har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1, SF, E0, dk (+), hl (2,5), AUTR, LFL*, CLEAN, COMF-V(3) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 74,87 m
Lengde b.p.p.
67,20 m
Bredde 16,40 m
Dybde i riss til h.dk. 7,45 m
Dwt
ca. 3.250
Draft
6,225 m
Lastedekk
683 m2
GT
ca. 2820
NT
ca. 1060
IMO nr.
9418664

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1272 m3 brennolje, 650 m3 ferskvann, 1085 m3 vannballast, 912 m3 drillwater, 424 m3 brine, 1083 m3 liquid mud, 206 m3 methanol, 340 m3 base oil, 1290 m3 glycol og 320 m3 dry bulk.
Maskineri
Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem som er levert av Rolls-Royce (SES) med 4 x Cummins KTA50DM1 dieselmotorer, hver med ytelse på 1291 kW, 4 x Marelli generatorer og to Schottel STP 1212 propellanlegg. Sistnevnte er levert av Frydenbø Power. Nødaggregatet består av en Cummins CTA 8.3 motor på 140 kW og Marelli generator. Castrol er leverandør av smøreolje. Nybygget er utstyrt med to Brunvoll thrustere hver på 800 kW.
Isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior, og både ventilasjonsanlegget og proviant kuldeanlegg er leveranser fra Novenco. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Sperre har levert kompressorer, separatorer er fra RWO og Westfalia og Ing. Per Gjerdrum har levert pumper. Xtronica har supplert et tank sounding system, mens Pyro har levert kjeler.
Brannsikkerheten blir ivaretatt av et CO2 anlegg , et vanntåkesystem samt skumanlegg på dekk, levert av Autronica Fire & Safety, mens varslingsanlegget er fra Consilium Norway.
Dekk/innredning
Flowsafe er leverandør av cementanlegget, dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat og Odim ABAS har levert kraner. Nor-Pro har levert fortøyningsvinsjer, og ankerutrustning er en leveranse fra Fossen Shipping. Vinduer kommer fra Bohamet, vindusviskere er fra KR-Group, mens Marine Aluminium har forestått landganger.
Av andre leveranser har Libra-Plast levert utvendige dører og luker, vanntette skyvedører er fra IMS, lanterner er en Tranberg leveranse og lyskastere kommer fra Norselight. Malingssystemene som er anvendt til oppmaling av skipet, kommer fra International Maling, og arbeidet er utført av verftet.
I redningsutstyret ombord inngår DSB redningsflåter fra Brude Safety og MOB båt m/davit fra Norsafe. Erling Haug har forestått diverse medisinsk- og sikkerhetsutstyr til nybygget.
Skipet er arrangert med bekvemmeligheter for 31 personer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Vaskeriutstyr er fra Miele, Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og Kay Lindegaard Incinerators har stått for forbrenningsanlegget ombord.
Marlog har levert skipsmodell av nybygget, og styrehusstoler er fra NorSap.
De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro, inkludert levering av starter, hovedtavle er levert av Rolls-Royce (SES) og intercom-systemet er fra Zenitel. Et sentralt alarmsystem er levert av Havyard Powertec.
Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert automasjon/PMS og DP-anlegget. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Sletten Electronics, og her inngår Furuno FCR-2117 radar, FAR-2137S radar, Skipper GS-101 ekkolodd, Ben Anthea logg, 3 x Navigat X Mk1 gyrokompass, Navipilot 4000 autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, 2 x SART radar transpondere, 2 x Furuno Tecdis m/conning, Jotron UAIS TR-2500, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3, 3 x Motorola GM380 UHF, Tron TR-20 VHF, 2 x Furuno FM-8800 VHF, Sailor RT 2048 VHF, Sailor TT-3000 SSA, 2 x Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Sailor TT-3088 Fleet 33 og Furuno NX-700B navtex. SeaTel har levert antenner.

Havyard Tomrefjord AS skal levere bnr. 85 til Supply Service, Færøyene i november. På ordrelisten ellers er bnr. 88 en fabrikktråler av NVC design og tre trålere designet av Skipsteknisk