
M/S «HAVILA CHARISMA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kontrakten ble inngått etter at rederiet ble tildelt en befraktningsavtale med Statoil for 5 år med 3 x 1 års befrakters opsjoner.
Det første skipet av dette designet var forøvrig M/S «Sjoborg» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2012. «HAVILA CHARISMA»s lengde er imidlertid økt med nesten 7 meter i forhold til «Sjoborg», mens bredden er den samme. Fartøystypen er designet med fokus på driftsøkonomi, stor og fleksibel lastekapasitet og god komfort for mannskapet.
Skipet er bygget til DNV klasse ✠1A1, SF, E0, HL(2.8), LFL*, DYNPOS-AUT, Offshore Service Vessel+, CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), COMF-V(3)C(3), DK+ med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 92,80 m |
Lengde b.p.p. |
82,80 m |
Bredde største |
19,60 m |
Dybde i riss til h.dk. |
8,00 m |
Dw | ca. 5.000 t |
Dekk |
1100 m2 |
IMO nr. |
9631890 |
Tankkapasitetene er 1235 m3 brennolje, 880 m3 ferskvann og 3500 m3 vannballast / drill water.
Maskineri
Skipet har komplette DE systemer og elektrisk integrasjon fra Norwegian Electric Systems med fire MTU 16V4000 M33S dieselmotorer, hver med ytelse på 2080 kW, fire NEG generatorer og to Steerprop SP25CRP propellanlegg hver med ytelse på 2100 kW.
Skipet er utrustet med to Brunvoll sidethrustere, og en MTU 12V2000M41B hjelpemotor er på 695 kW. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta D9DA2A MG motor med Stamford generator. Skipet er utstyrt med SCR converter.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer kommer fra GEA Westfalia og RWO. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og varmtvannskjel er fra Varmeteknikk. Florø Kjøleservice har supplert proviant kuldemaskineriet.
XTronica har stått for tank sounding system, og AM Instrumentering har supplert flowmeter. Wilhelmsen Technical Solutions har levert et nitrogensystem, og behandlingssystem for ballastvann er fra MMC Green Tehnology. Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Autronica Fire and Security FlexiFog og LoFlow slukkingsanlegg og varslingssystem fra Havyard Power & Systems (Thorn Security).
Dekk
Dry bulk anlegget er fra Randaberg Industries, og Adria Winch har levert dekksmaskineri. Både TTS Ships Equipment og Bergen Hydraulic (Palfinger) har levert kraner til fartøyet, og landgangsutstyr er fra Gurskøy. FencoNor har levert fendere, og ankerutrusningen kommer fra Fossen Shipping.
Bohamet har hatt vindusleveransen, vanntette skyvedører er fra IMS og utvendige dører fra Libra Plast. Tranberg har stått for lanterner, mens tyfon er fra Kckum Sonic.
Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og Korrosjons Entreprenøren har hatt totalentreprisen for overflatebehandling. MPE Cathodic har hatt oppdraget med antifouling system med både ICCP (impressed current cathodic protection) og ICAF (impressed current anti fouling).
Redningsutstyret består av 6 x RFD redningflåter fra Brude Safety, Mare Safety GTC700-2VD MOB-båt i TTS davit, levert av Mare Safety og Deacon redningskurv.
Innredning
M/S «HAVILA CHARISMA» er arrangert med innredning for 27 personer, og Maritime Montering har utført innredningsarbeidene. Toalettsystemet er en Jets leveranse, incinerator er fra Teamtec og comprimator er supplert av Global Enviro International. Bysseutstyr er av Beha fabrikat.
Havyard Power & Systems har utført de elektriske installasjonsarbeidene, og transformatorleveransen er fra Noratel.
Elektronikk
Havyard Power & Systems har tatt seg av navigasjons-/kommunikasjonsutstyret med blant annet Furuno FAR-2837S og FCR-2817 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo TDL 1550 peiler, Furuno DS-80 logg, Raytheon Pilotstar D autopilot, Raytheon St 22 kompass, 2 x Furuno GP-150 GPS, 2 x Telco ECDIS, Sailor TT-6301 MF/HF radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, JRC NCR-333 navtex, Thrane & Thrane Inmarsat C1/C2 og Fleet FB 250, TRON 40S MKII og 45SX nødpeilesendere, Tron SART radartransponder, Motorola GM380 UHF, 5 x Thrane & Thrane VHF og 3 x TRON TR20 GMDSS.
Havyard Power & Systems har også levert Havyard IAS. Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget, SeaTel har forestått VSAT og TVRO system og Autoload lastkalkulator er fra Coastdesign Norway AS. Intercom-anlegget kommer fra Zenitel.
❊
Havyard Ship Technology skal levere bnr. 111 i mai hvis opsjonen erklæres (Vestland), bnr. 112 og 113 (opsjon) skal leveres til Global Offshore i 1. og 2. kvartal 2013, og Forland Shippings nybygg (Havyard 857) skal være ferdig i august samme år med bnr. 114.