M/S «HAVILA FORTUNE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Tomrefjord AS overleverte byggenummer 83, M/S «HAVILA FORTUNE», til Havila Shipping ASA den 28. desember 2008. Dåpsseremonien fant sted 30. januar 2009. Nybygget er et MT 6009 Mk II design.

Skipet beskrives som Multipurpose Field Support Vessel og ble opprinnelig kontrahert av Trico Marine våren 2006 til pris rundt $25 millioner for levering 4. kvartal 2007. Kontrakten inneholdt en opsjon for bygging av ett søsterskip.
Havyard Tomrefjord AS er en del av Havyard gruppen, og dette er det første skipet som leveres fra det nye selskapet. Etter dette skipet har verftet ytterligere to plattform supply skip å levere, ett i mars og det andre i september/oktober. Den videre strategien for verftet er å spesialisere seg innen ettermarkedstjenester til seilende skip, som dokkinger, reparasjoner, ombygginger og lignende. I tillegg arbeides det med å tilby nybygging av fiskebåter.
M/S «HAVILA FORTUNE» har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1, SF, E0, dk (+), hl (2,5), AUTR, LFL*, CLEAN, COMF-V(3) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 74,87 m
Lengde b.p.p.
67,20 m
Bredde 16,40 m
Dybde i riss til h.dk. 7,45 m
Dwt
ca. 3.250
Draft
6,225 m
Lastedekk
683 m2
GT
ca. 2820
NT
ca. 1060
IMO nr.
9390551

Tankkapasitetene er (alle tall er “cirka”) 1272 m3 brennolje, 650 m3 ferskvann, 1085 m3 vannballast, 912 m3 drillwater, 424 m3 brine, 1083 m3 liquid mud, 206 m3 methanol, 340 m3 base oil, 1290 m3 glycol og 320 m3 dry bulk.
Maskineri
Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem som er levert av SES med 4xCummins KTA50DM dieselmotorer, hver med ytelse på 1291 kW, 4xMarelli generatorer og to Schottel STP 1212 propellanlegg. Sistnevnte er levert av Frydenbø Power. Nødaggregatet består av en Cummins CTA 8.3 motor på 140 kW og Marelli generator. Castrol er leverandør av smøreolje.
Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Brunvoll thrustere hver på 800 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum AS, kompressorer fra Sperre og separatorer fra RWO og Westfalia. Ventilasjonsanlegget og proviant kuldeanlegg er leveranser fra Novenco, og kjelutrustning kommer fra Pyro. Utstyr for måling av tankene er fra Xtronica. Isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten blir ivaretatt av et CO2 anlegg , et vanntåkesystem samt skumanlegg på dekk, levert av Autronica Fire & Safety. Alarmanlegget er fra Consilium Norway.
Dekk/innredning
RRM ved Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri, og kraner er fra Odim ABAS. Bulkhandling anlegget på 320 m3 er levert av Flowsafe, mens Marine Aluminium har forestått landganger. Vinduer kommer fra Bohamet, og vindusviskere er fra KR-Group. Nor-Pro har levert fortøyningsvinsjer, og ankerutrustning er en leveranse fra Fossen Shipping.
Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Lanterner er en Tranberg leveranse, og lyskastere kommer fra Norselight. Malingssystemene som er anvendt til oppmaling av skipet, kommer fra International Maling, og arbeidet er utført av verftet.
I redningsutstyret ombord inngår DSB redningsflåter fra Brude Safety og MOB båt m/davit fra Norsafe. Erling Haug har forestått diverse medisinsk- og sikkerhetsutstyr til nybygget.
Skipet er arrangert med bekvemmeligheter for 31 personer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og Kay Lindegaard Incinerators har stått for forbrenningsanlegget ombord.
Marlog har levert skipsmodell av nybygget, og styrehusstoler er fra NorSap.
De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro, inkludert levering av starter, hovedtavle er levert av SES og intercom-systemet er fra Zenitel. Et sentralt alarmsystem er levert av Havyard Powertec. Tryg Vesta har forsikret nybygget.
Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert automasjon/PMS og DP-anlegget. De elektroniske instrumentene er levert av Sletten Electronics, og her inngår Furuno FCR-2117 radar, FAR-2137S radar, Skipper GS-101 ekkolodd, Ben Anthea logg, 3xNavigat X Mk1 gyrokompass, Navipilot 4000 autopilot, 2xFuruno GP-150 GPS, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, 2xSART radar transpondere, 2xFuruno Tecdis m/conning, Jotron UAIS TR-2500, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3, 3xMotorola GM380 UHF, 5xGP380 UHF, Tron TR-20 VHF, 2xFuruno FM-8800 VHF, Sailor RT 2048 VHF, Sailor TT-3000 SSA, 2xFuruno Felcom 15 Inmarsat C, Sailor TT-3088 Fleet 33 og Furuno NX-700B navtex. SeaTel har levert antenner.

Havyard Tomrefjord AS skal levere bnr. 84 til Havila i mars og bnr. 85 til Supply Service, Færøyene i september/oktober.