
M/S «HAVILA MARS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette er det første av to nybygg av denne typen med bollard pull på over 200 tonn. Skipene er designet for arbeid world-wide, inkludert Barentshavet. Prisen per skip er rundt 300 millioner kroner. Begge skipene er sluttet til Statoil for 3/1/1/1 år med total verdi for den faste perioden på ca. 480 millioner kroner.
Nybygget er utstyrt med katalysator for rensning av oljespill, og klassen inneholder Clean notasjon. Rederiet tar i bruk et nyutviklet utstyr for ankerhåndtering ombord i fartøyet som gjør arbeidet sikrere for mannskapet. Det innebærer blant annet at to flyttbare kraner kan fjernstyres og manuelle operasjoner unngås. Systemet er utviklet av Rolls-Royce.
M/S «HAVILA MARS»
Beskrives som Multifunctional Anchor Handling Tug Supply and Service Vessel med utstyr også til ankerhåndtering på dype farvann opp til ca. 1500 - 2000 meter. Designet er også tilrettelagt for Fi-Fi I, Standby/resuce, Oil recovery og ROV operasjoner.
Skipet fører NOR flagg og er klasset i DNV til @1A1, Tug Supply Vessel, E0, SF, DynPos AUTR, TMON, Comf(V3), Clean design, ICE C, Oil rec, LFL, NAUT-OSV (LOC) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 86,00 m |
Lengde b.p.p. | 73,50 m |
Bredde største | 19,90 m |
Dybde i riss | 8,80 m |
Dwt | ca. 3.600 |
Draft max | 7,30 m |
Dekkslast | 1.200 t |
Dekk | 664 m2 |
GT | ca. 4-600 |
Light ship | ca. 4.300 |
IMO nr. | 9364253 |
Tankkapasitetene er 930 m3 fuel oil, 1170 m3 ferskvann, 3356 m3 ballast/drill water, 695 m3 liquid mud, 235 m3 dry bulk, 180 m3 base oil, 1023 m3 brine og 1358 m3 ORO.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av to Bergen B32:40V12P dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW som driver twin CPP Kamewa Ulstein propellanlegg med dia. 4100 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat. To Tenfjord styremaskiner betjener to High lift ror. Skipet har Furuno conning system.
Farten er max. 18 knop. Fullt lastet er fart og forbruk ca. 15,7 knop og ca. 57,9 tonn per dag, og økonomisk fart er ca. 12 knop på ca. 22,7 tonn/dag. Forbruk ved AH operasjoner er ca. 16,1 t/d og ved DP operasjoner ca. 10 t/d. Strømforsyningen besørges av to CAT hjelpemotorer type 3508 BTA hver på 968 kW og to Scandinavian Electric Systems akselgeneratorer med PTO-PTI løsning.
Skipet er utrustet med en Kamewa Ulstein azimuth baugthruster på 1500 kW og en baugthruster på 883 kW samt to akterthrustere på 736 kW.
Allweiler har stått for leveransen av pumper, og kompressorer er fra Sperre. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, kjeler er fra Pyro og Umas har levert tankmåleutstyr. Proviant kulde maskineri er levert av Teknotherm, og Fatland AS har håndtert isoleringsarbeidene i maskinrommet.
Brannslukningsutstyret består av et CO2 anlegg fra Unitor pluss et skumanlegg.
Dekk
Anchorhandlingsutstyret er som nevnt fra Rolls-Royce Marine som også har levert cementanlegget. Dekksmaskineri er fra Rauma Brattvaag, og RRM-leveransen innbefatter også to rail kraner. Dreggen Crane kranen på styrbord side er på 15t/15m. Ankerutrustningen er levert av Eide Marine Tech, og vinduer og dører er fra Bohamet. Jotun malingsprodukter er blitt anvendt til oppmaling av fartøyet, og Norcoat har utført overflatebehandlingsarbeidet. Stålmaterialer til nybygget er fra Norsk Stål.
Redningsutstyret omfatter Alusafe 770 FRC i TTS Marine davit og Viking redningsflåter.
Innredning
Innredningen er arrangert for 33 personer med syv enkelt- og 13 dobbeltlugarer. Det er også hospital ombord. Fatland AS har stått for innredningen, Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, Teamtec har levert incinerator og toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum. Havyard Electro AS har utført de elektriske installasjonene, og Intercom anlegget er fra Zenitel med UCOM telefon/PA system fra Ulstein Elektro AS.
Elektronikk
Bridge watch monitoring system er type UBAS fra Ulstein Elektro AS, og DP SDP21 systemet er fra Kongsberg Maritime.
Ulstein Elektro har levert det elektroniske utstyret som innbefatter Furuno FCR-2837S og FAR-2827 rad
arer, Furuno FE-700 ekkolodd, Plath magnetisk kompass, Furuno DS-80 logg, AnchŸtz Std. 22 gyrokompass, AnchŸtz Nautopilot 2025 autopilot, Furuno GP-90 DGPS, Furuno Fax-287 værfax, Furuno Tecdis elektronisk kartplotter, Furuno FS-2570-25 MF/HF radiostasjon, Furuno NX-700-B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Tron 40S og 45X EPIRB, Tron SART radar transponder, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800S VHF, Furuno FM-2721 VHF, 2 x Motorola GP 380 bærbare VHF, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Furuno Felcom SSAS, Sailor SP 4146A Inmarsat Mini M og Seatel V-Sat system.
*
Havyard Leirvik AS skal levere søster skipet med bnr. 86 til høsten og bnr. 91 også for Havila Shipping i november. Bnr. 92 og 94 for samme rederi skal leveres november/desember og januar/februar. Havila Shipping står også for et nybygg i mai 2008 og bnr. 87 som følger i juni. Garware Offshores bnr. 96 skal være ferdig i april 2008 og bnr. 97 i desember. I mai skal Havila Shipping ta levering av nok et fartøy, og bnr. 87 for samme rederi av type Havyard 858 skal leveres i juni. Deep Sea Supply får levert bnr. 95 i oktober, og Simon Møksters bnr. 93 kommer i november. Havila Shipping har i tillegg plassert ordrer for to AHTS fartøyer for levering i april henholdsvis september 2009.