M/S «HAVILA MERCURY»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Leirvik AS overleverte det andre UT 786 CD designet til Havila Shipping ASA, Fosnavåg 2. november. M/S «HAVILA MERCURY» har byggenummer 86.

Først ute var «Havila Mars» som ble overtatt i mai. Disse fartøyene har bollard pull på over 200 tonn. Nybygget er utstyrt med katalysator for rensning av oljespill, og klassen inneholder Clean notasjon. Rederiet tar i bruk et nyutviklet utstyr for ankerhåndtering ombord i fartøyet som gjør arbeidet sikrere for mannskapet. Det innebærer blant annet at to flyttbare kraner kan fjernstyres og manuelle operasjoner unngås. Systemet er utviklet av Rolls-Royce.
Skipet til rundt 300 millioner kroner er designet for arbeid world-wide, inkludert Barentshavet, og har avtale med Statoil for periode på tre år pluss opsjoner.
M/S «HAVILA MERCURY»
Skipet beskrives som Multifunctional Anchor Handling Tug Supply and Service Vessel med utstyr også til ankerhåndtering på dype farvann opp til ca. 1500 - 2000 meter. Designet er også tilrettelagt for Fi-Fi I, Standby/resuce, Oil recovery og ROV operasjoner.

Skipet fører NOR flagg og er klasset i DNV til ✠1A1, Tug Supply Vessel, E0, SF, DynPos AUTR, TMON, Comf(V3), Clean design, ICE C, Oil rec, LFL, NAUT-OSV (LOC) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 86,00 m
Lengde b.p.p.
73,50 m
Bredde største 19,90 m
Dybde i riss 8,80 m
Dwt
ca. 3.600
Draft max
7,30 m
Dekkslast
1.200 t
Dekk
664 m2
GT
ca. 4600
IMO nr.
936426

Tankkapasitetene er 930 m3 fuel oil, 1170 m3 ferskvann, 3356 m3 ballast/drill water, 695 m3 liquid mud, 235 m3 dry bulk, 180 m3 base oil, 1023 m3 brine og 1358 m3 ORO.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen B32:40V12P dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW som driver twin CPP Kamewa Ulstein propellanlegg med dia. 4100 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat. To Tenfjord styremaskiner betjener to High lift ror.
Farten er max. 18 knop. Fullt lastet er fart og forbruk ca. 15,7 knop og ca. 57,9 tonn per dag, og økonomisk fart er ca. 12 knop på ca. 22,7 tonn/dag. Forbruk ved AH operasjoner er ca. 16,1 t/d og ved DP operasjoner ca. 10 t/d.
Strømforsyningen besørges av to CAT dieselmotorer type 3508 BTA hver på 968 kW og to Scandinavian Electric Systems akselgeneratorer med PTO-PTI løsning.
Skipet er utrustet med en Kamewa Ulstein azimuth baugthruster på 1500 kW og en baugthruster på 883 kW samt to akterthrustere på 736 kW.
Fatland AS har utført isoleringsarbeider, og ventilasjonsanlegget er fra Aeron. Teknotherm har fremskaffet proviant kjøe-/frysemaskineri, og kjeler er fra Pyro. Pumper kommer fra Allweiler, og Sperre har levert kompressorer. Tankpeileutstyr er fra Umas. Maskinrommet er utstyrt med CO2 brannslukkeanlegg fra Unitor pluss et skumanlegg.
Dekk
Drybulk anlegget hører med til Rolls-Royce Marine leveransen, og det sammer tilfellet med dekksmaskineri (Rauma Brattvaag) og to rail kraner. Dreggen Crane kranen er dimensjonert for løft på 15t/15m. Eide Marine Tech har forestått anker og kjetting, og vinduer og dører er fra Bohamet. Nybygget er oppmalt med Jotun malingsprodukter, og Norcoat har utført arbeidet. Stålmaterialer til nybygget er fra Norsk Stål. Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter og Alusafe 770 FRC MOB båt.
Innredning
Innredningen er arrangert for 33 personer med syv enkelt- og 13 dobbeltlugarer, samt hospital. Fatland AS har stått for innredningsarbeidene, Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, Teamtec har stått for incinerator og toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum. Havyard Electro AS har utført de elektriske installasjonene, og Intercom anlegget er fra Zenitel med UCOM telefon/PA system fra Ulstein Elektro AS.
Elektronikk
Ulstein Elektro har levert det elektroniske utstyret som innbefatter UBAS Bridge watch monitoring system, Furuno FAR-2837S og FAR-2827 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Plath magnetisk kompass, Furuno DS-80 logg, Anchütz Std. 22 gyrokompass, Anchütz Nautopilot 2025 autopilot, Furuno GP-90 DGPS, Furuno Fax-207 værfax, Furuno Tecdis elektronisk kartplotter, Furuno FA-150 AIS, Furuno FS-2570-25 MF/HF radiostasjon, Furuno NX-700-B navtex, Furuno VR-3000 VDR, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800S VHF, Furuno FM-2721 VHF, Motorola GP-380 bærbar VHF, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Furuno Felcom SSAS, Sailor SP 4146A Inmarsat Mini M og Seatel V-Sat system.


Havyard Leirvik AS skal levere bnr. 91 til Havila Shipping i november og bnr. 92 og 94 for samme rederi i november/desember henholdsvis januar/februar. Garware Offshores bnr. 96 skal være ferdig i april 2008 og bnr. 97 i desember. Havila Shipping står også for bnr. 87 som følger i juni. Deep Sea Supply får levert bnr. 95 i oktober, og Simon Møksters bnr. 93 kommer i november. Havila Shipping har i tillegg plassert ordrer for to AHTS fartøyer for levering i april henholdsvis september 2009.