M/S «HAVILA SUBSEA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «HAVYARD SUBSEA» ble levert fra Havyard Ship Technology AS, Leirvik til Havila Shipping ASA ved Havila Subcon AS, Fosnavåg den 1. juni 2011 som verftets byggenummer 101. Kontraktsprisen, inkludert rederiets leveranser, har vært antydet til ca. 700 millioner kroner.

Skipet er bygget etter Havyard 855 design og kan utføre IMR og arbeid innen ROV. Skroget er bygget i Tyrkia ved Cemre Muhendislik Gemi.
Rederiet har inngått langsiktig kontrakt med Subsea 7 for skipet. Denne varer frem til 1.1.2013 med befrakters opsjon for forlengelse av kontrakten. I forbindelse med ROV-tjenester kan nevnes at Subsea 7 har en flåte på over 150 ROV’er fra de minste “observation-class” enhetene til “heavy-duty construction-class” systemer.
M/S «HAVILA SUBSEA» fører NOR flagg, har Fosnavåg som hjemstedshavn og er bygget til DNV-klasse med notasjonene ✠1A1, E0, DYNPOS-AUTR, SF, DK(+),CLEAN DESIGN, COMF (C3) (V3), NAUT-AW, HELDK-SH, ICE C, DEICE.
Hoveddata:

Lengde o.a. 98,00 m
Lengde b.p.p.
84,00 m
Bredde største
19,80 m
Dybde i riss til h.d. 10,00 m
Draft design
6,00 m
GT
8552
NT
2565
Dekk
600 m2
IMO
9505508

Tankene rommer ca. 1200 brennolje, ca. 1000 m3 ferskvann og ca. 3000 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri levert av Rolls Royce Power Electric System med 6 x CAT 3516C-HD dieselmotorer hver med ytelse på 2188 kW, seks Marelli generatorer og to Kamewa Ulstein AZP 120CP propeller.
Joystick er type Poscon, og skipet er utrustet med to Kamewa Ulstein thrustere hver på 1500 kW og to Azimuth thrustere hver på 1500 kW. Et CAT C9/Leroy Somer havneaggregat er på 232 bkW. Skipets toppfart er cirka 17 knop.
H+H Umwelt- und Industrietechnik har levert Selective Catalytic Reduction (SCR) exhaust gass behandlingssystemet for NOx reduksjon.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, Atlas Copco har stått for kompressor og separatorer er fra Westfalia og RWO. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tank tender system kommer fra XTronica. Fryse-/kjølemaskineri med Bitzer kompressor er fra Florø Kjøleservice, og Pyro har levert kjelutrustning. Ahlsell har forestått sanitæranlegget, og omvendt osmosesystem kommer fra Enwa. Et ballastvann management system er levert av MMC Green Techology.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, Autronica har levert Flexifog brannslukkingsanlegg og varslingsanlegget er fra Thorn Security.
Dekk
Helikopterdekk er en leveranse fra Maritime Products, og Framo har stått for et anti-heeling pumpesystem. TTS Ships Equipment har levert hangarporter. Dekksmaskineriet og to kraner er Odim ABAS leveranser. Sistnevnte har 150 tonns henholdsvis 5 tonns kapasitet. En kran er av Effer fabrikat.
Bohamet har levert vinduer, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Tranberg har levert lanterner, mens lyskastere er fra Norselight. MPE Cathodic har levert produktene for katodisk beskyttelse.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter levert av Mare Safety og Alusafe 770 Mk2 MOB-båt fra Maritime Partner. Brude Safety har supplert løst brannsikkerhets- og redningsutstyr.
Innredning
«HAVILA SUBSEA» er innredet for et mannskap på 70 med 30 enkeltlugarer og 20 dobbeltlugarer. R&M Ship Interior har tatt hånd om innredningsarbeidene. Schindler Stahl Heiser har utført leveransen av heiser til skipet.
Miele har levert vaskeriutstyr, mens Beha har hatt leveranser til bysseutrustningen. Global Enviro International har levert compactor, og incinerator kommer fra Teamtec. Toalettsystemet er en Jets leveranse.
De elektriske installasjonene er utført av Havyard Elektro. Havyard Powertec har levert integrert automasjonssystem. Noratel har levert 12 transformatorer, og batterisystem er fra Anda-Olsen.
Elektronikk
DP anlegget er fra Rolls-Royce Marine, og H G Marine Electronics AS har levert komplett broløsning med navigasjons- og kommunikasjonspakke til nybygget med blant annet Furuno FAR-2137S radar, Furuno FCR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Nautopilot 2025 autopilot, Furuno GP-150 DGPS, Furuno FS-2570 MF/HF og FS-1570 MF/HF radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Jotron TR20 GMDSS VHF, RT2048 VHF, Tron 40S MKII og 45SX nødpeilesendre, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700 navtex, Furuno Felcom 15 Inmarsat C og Thrane & Thrane TT-3000E SSAS. PA-anlegget er levert av Zenitel.

Havyard Ship Technology skal levere bnr. 103 til Havila Shipping , bnr. 102 til Supply Service i august, et Havyard 832L design til Sartor Offshore i januar 2012, bnr. 106 til Supply Service i mars og nok et skip til Sartor Offshore i juni 2012. Supply Service har en opsjon som skal leveres i juni hvis erklært.