
M/S «HAVSNURP»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rederiets eiere er Kjell Inge Hole og Karstein Stølen som kjøpte sitt første skip sammen i 1983 og fikk bygget nåværende «Havsnurp» i 2000. Neste generasjon er allerede involvert i bedriften, i form av Holes sønner Oddbjørn og Ken Arve, samt Stølens sønner Jan Andre og Tor Inge. Alle seiler med skipet som skippere, styrmann og maskinist. Rederiet driver med kombinert trål- og notfiske, der trålfisket primært består av tobis og industrifisk i Nordsjøen.
M/S «HAVSNURP»
Skroget er bygget i stål med to gjennomgående dekk. Dekkshus, styrehus og skorstein er bygget i aluminium. Fartøyet har utfallende baug med markant bulb under vannlinje. Styrehus har 360 graders sikt. Skroget er bygget ved Western Baltija Shipbuilding i Litauen, og fartøyet er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE C, Fishing Vessel med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 62,60 m |
Lengde b.p.p. |
55,90 m |
Bredde mld. |
12,80 m |
Dybde i riss h.dk. |
5,30 m |
Dybde i riss sh. dk. |
7,80 m |
Draft scantl. |
7,00 m |
RSW kap. |
1380 m3 |
DW |
ca. 1.600 t |
GT |
1402 |
NT |
420 |
IMO nr. |
9621948 |
Drivstofftankene er på 330 m3 og ferskvannstankene på 57 m3.
Maskineri
På hovedgear er det montert et kraftuttak (PTO) som primært er beregnet for drift av fartøyets strømforsyning via akselgeneratoren (1650 ekW). For ytterligere strømbehov forsynes fartøyet med generatorsett og havnegenerator. Videre forsynes el.anlegget med et PMS som administrerer kraftforbruket og automatisk oppstart av generatoranlegg.
Under fiske vil hydraulikkanlegget bli brukt mer eller mindre kontinuerlig, og PTO og akselgeneratoren vil være innkoblet. Det er ikke behov for full ytelse på hovedmotoren ved full kraft på vinsjene, og hovedmotoren bukes som kraftkilde dels ved fremdrift og dels til strømforsyning.
Det elektriske systemet er forberedt for parallell kobling av generatorene, og det er dermed stor sikkerhet i systemet. Det er videre montert en roterende omformer slik at fartøyets frekvens kan flyte mellom 50 og 60 Hz. Dette gir mulighet for reduksjon av hovedmotorens omdreiningstall med 17%. Hele arrangementet sikrer driftsøkonomisk drift samtidig som det oppnås stor driftsikkerhet.
Fremdriftsmaskineriet består av en MAN Diesel & Turbo, MAN 9L27/38 dieselmotor med ytelse på 2999 kW v/800 rpm som er koblet til et MAN Alpha AMG28 50V030 reduksjonsgear som driver et Alpha VBS 980 propellanlegg med vingediameter på 3600 mm.
Akselgenerator er av AVK fabrikat på 1650 kW, og hjelpemotor er type Cummins QSK-38-DM Tier 2 på 890 kW. Havneaggregat er også fra Cummins type QSM-D(M).
Styremaskineri er type RRM Tenfjord, og fartøyet er utrustet med to Brunvoll FU-63-LTC-1550 sidethrustere på 700 kW, montert en forut og den andre akter.
Pumper kommer fra Bombas Azcue og ITT Flygt, Alfa Laval har levert separatorer og kompressorleveransen er fra Atlas Copco. Aeron har levert HVAC systemet. Bloksma har levert boxkjøler for hovedmotor, mens den for hjelpemaskineri er fra NRF.
Brannsikkerhetsmessig har Semco Maritime levert et CO2 slukkingssystem, og alarmanlegget er fra Scana Servoteknikk.
Dekk
Frio Nordica har levert RSW anlegget på 2 x 750.000 kcal/h, og vacuumpumpe er fra C-Flow. Ozonanlegget er en Normex leveranse, og avsilingskasse er fra Karstensens Skibsværft. Brdr. Markussen har supplert trålblokker, og Fluid Controls, Killybegs, Irland har forestått to Sea Quest fiskepumper. Ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Rapp Hydema har levert dekksmaskineri, og kranutrustningen er fra Triplex, inkludert dekkskran og fiskepumpekran. Vinduer er fra Van Wingerden med Wynn viskere. Seematz har forestått to lyskastere. Nybygget er oppmalt med produkter fra Sigma.
I redningsutstyret ombord inngår 2 x RFD redningsflåter og Noreq MOB-båt og davit.
Diverse
Maritime Montering har utført innredningsarbeidet ombord. Innredningsdørene er av Momec fabrikat, og NorSap har supplert styrehusstoler. Jets har levert toalettsystemet.
Hanstholm Elektronikk har utført de elektriske installasjonene, og Circuit har produsert hovedtavle. Overvåkningsanlegget er levert av Marine Control System, og nevnte PMS system er type DEIF Delomatic 4.
Furuno Danmark har levert og installert elektronisk utrustning, Hatteland har levert monitorer og antenner kommer fra ShipEquip.
❊
Karstensens Skibsværft A/S skal levere bnr. 420 “Cattleya” i oktober, bnr. 422 “Rogne” i desember, bnr. 421 “Asbjørn Selsbane” i mars 2013, bnr. 423 “Herøyhav” i juni og bnr. 425 “Astrid” sommeren samme år.