
M/S «HAVSUND»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er verftets nye design som har meget god stabilitet og kan i utgangspunktet benyttes til not-, trål-, garn- eller linefiske i tillegg til eiernes hovedvirksomhet som er snurrevadfiske.
Alf Ulland har arbeidet med fiske siden 1973, og første båt ble innkjøpt i 1980. Den siste tiden har virksomheten dreiet seg om gamle «Havsund», bygget 1995 ved Arctic Boat, og «Diola» for reke- og makrellfiske. «Havsund» er nå solgt.
«HAVSUND» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 14,98 m
Bredde p.sp. 6,00 m
Lasterom 72 m3
BT 69
Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DI 16 dieselmotor som utvikler 525 hk og er koblet til et Helseth propellanlegg via Nogva HC 258 reduksjonsgear. Båten er utstyrt med Sleipner styremaskin og Sleipner sidethruster type SH 1000.
Strømforsyningen besørges av en Lovol motor på 70 kVA. Egeland Rør, Mandal har levert sanitæranlegget, og fyrkjel er type Kabola fra Farco AS.
Diverse
Lorentzen Hydraulikk har levert capstan og kraftblokk, og kraner er type TMP fra Hydraulikk Finnmark. Hovde har levert kombivinsjer, ankerutstyr kommer fra Turøy Mek. og Lescbrandt har supplert fortøyningsutstyr. Wigo har levert vinduer.
Viking har levert redningsutstyr, lanterner er fra Hella mens Solhaug har stått for lyskastere til fartøyet som er oppmalt med Jotun malingsprodukter.
Reidar Svendsen har hatt oppdraget med innredningen ombord, og båtbyggeriet har selv levert brokonsoll. Havtrygd er hovedassurandør for fartøyet.
AS Elektrisk har utført elektro arbeidene. Blant elektronisk utstyrt ombord finner man Furuno radar og sonar, samt Simrad AP 70 autopilot.