M/S «HAVTERNEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den 20. desember overleverte Dockstavarvet AB en patruljebåt av typen CG 20 M til Danske Fiskeridirektoratet i København. Byggenummer 541 fikk navnet M/S «Havternen».

Dockstavarvet har tidligere levert en rekke fartøyer basert på CG 20 M typen til den svenske kystvakten. Båten er bygget i aluminium til meget høye tekniske standarder.

M/S «Havternen» har klasse i DNV @1A1 LC R2 Patrol og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
20,19 m
Lengde skrog
19,90 m
LWL
18,00 m
Bredde
4,65 m
Draft fullt lastet
1,20 m
Deplacement fullt lastet
ca. 21 t
GT
44,6

Tankkapasitet for brennoljer er 2x2000 liter.

Maskineri
Fremdriften besørges av twin Scania DI 16 42 M dieselmotorer med ytelse 375 kW v/1800 rpm som via twin Duncan propellere er koblet til twin ZF 500 IV gear med reduksjon 2,192:1. Maskineri og gear er levert av Maskinfabriken Nordhavn AS. Båten er utstyrt med twin Centalink M55 fleksible koblinger. Baugpropeller er type Watermota CO. Farten er på ca. 21 knop.

Servex AS har levert air-condition/ventilasjonsanlegg for styrehus og innredning. Til brannbekjempelse er det utstyr type Swe Fire Halotron 2B.

Diverse
Fendere i baug er fra PUR-teknik og på side fra National. Båten er utstyrt med Viking redningsflåter, og hydraulikk utstyr er fra HydroSwede/Jörgensen. Vinduer er levert av Wingerden, Holland, og vindusviskere er type Wynn. Libra Plast har levert dør til styrehuset, og malingstype er Jotun epoxy/polyurethane. Hamann AG har levert avløpsvann behandlingssystemet. Batterier og ladere kommer fra Victron, og Spectra har levert “watermaker” for produksjon av ferskvann. Kabola har levert oppvarmingsutstyr.

Elektronikk
M/S «Havternen» er ustyrt med elektronisk utstyr som Furuno Black box system, FAR-2117 radar med Hatteland skjerm, FCV-582L ekkolodd, Simrad J-50 autopilot, SC-501 kompass, Furuno GP-150 GPS, Maxsea kartprogram, SART radar transponder, EPIRB og Furuno FA-150 AIS. Radio/TV systemet er fra Seatel.

*

Dockstavarvet ABs bnr. 544 skal leveres til det norske kystverket i mars, mens det ikke er tatt noen avgjørelse for bnr. 542 av type CB 90 H.