M/S «HÖEGH BANGKOK»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Uljanik Shipyard i Kroatia overleverte M/S «HÖEGH BANGKOK» til Viking Car Carriers II Ltd. 6. mai 2007 som byggenummer 464 fra verftet. Driften er det Höegh Fleet Services som står for, og skipet drives kommersielt av Höegh Autoliners.

Nybygningskontrakten ble undertegnet i november 2003, kjølen ble strukket i oktober 2006 og sjøsetting fant sted i mars 2007. På kontraktstidspunktet var dette skipet det største av denne typen i verden med kapasitet på ca. 7000 biler. Største lengde er 199,9 meter, og grunnen for det er at skip under 200 meter kan entre japanske havner dag og natt, mens de over denne begrensningen kun har tillatelse til å gjøre det i dagslys.
Höegh Autoliners er en av verdens ledende operatører av bilbåter. Nylig ble det kunngjort at Höegh Autoliners og A.P. Møller - Mærsk A/S hadde inngått avtale om at sistnevnte går inn med 37,5% holding i førstnevnte og selger 18 skip til Höegh Autoliners som dermed har en flåte på ca. 67 Roll-on/Roll-off skip. Selskapet skipet rundt 1,9 millioner kjøretøyer i 2007.
M/S «HÖEGH BANGKOK» fører NIS flagg og har bilkapasitet på ca. 7000 biler med et dekksareal på 59.667 m2. Skipet er klasset i DNV ✠1A1, Car Carrier, E0, NAUT-OC, BIS TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 199,90 m
Lengde b.p.p.
188,70 m
Bredde største 32,26 m
Dwt ca. 16.700
Draft
8,81 m
GT
55.775
NT
21.359
Displacement
33.306
Bilkapasitet
ca. 7.000
Net parking area
ca. 59.667 m2
IMO
9318474


Maskineri
Skipet har en MAN B&W 9S50 MC-C hovedmotor med ytelse 14.220 kW, og hjelpemaskineri bestående av tre MAN B&W Holeby 8L23/30H dieselmotorer hver med ytelse på 1280 kW. Skipets fart er ca. 20,8 knop. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Diverse
Skipet er P&I forsikret hos Gard og H&M forsikret hos Norwegian Hull Club.