M/S «HÖEGH BERLIN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sør-Korea overleverte 15. juli byggenummer 4436, M/S «Höegh Berlin», til Höegh Autoliners, Oslo. Dette er en Pure Car Truck Carrier og det femte skipet i serien på ni som verftet bygger for rederiet. Prisen er ca. $50 millioner. Skipet skal døpes i Tyskland 31. august.

Da «Höegh New York» som også er omtalt i denne utgave av Skipsrevyen, ble døpt, fant den naturlig nok sted i New York. Vi antar imidlertid at dåpen av «Höegh Berlin» vanskelig kan finne sted i Berlin.

Leif Höegh & Co Limited kunne nylig fremlegge et halvårsdriftsresultat på $72 millioner og uttalte samtidig at bilmarkedet fortsatte å være meget sterkt med store lastevolumer i de fleste trades.

Höegh Autoliners har nå en flåte på cirka 50 Roll-on/Roll-off skip og et nybygningsprogram på 20 store Ro-ro skip inkludert skip på long-term charters med levering fra 2003 og frem til 2008.

M/S «HÖEGH BERLIN»
har en bilkapasitet på 6545 biler med et dekksareal på 54.289 m2 og seiler med 23 manns besetning. Skipet er klasset i DNV @1A1, Car Carrier (Ro/Ro, MCDK), ICE C, E0, NAUT-OC, PWDK og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
199,90 m
Lengde p.p.
190,00 m
Bredde største
32,26 m
Dwt
ca. 15.880
Draft design
9,00 m
GT
57.280
NT
19.535
Displacement
37.885 t
Bilkapasitet
6545
Net parking area
ca. 54.500 m2

Tankkapasiteter er 3200 m3 heavy fuel oil, 130 m3 diesel olje, 230 m3 ferskvann og 7700 m3 ballastvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W 7S60 MC dieselmotor som utvikler 17.510 hk ved 101 rpm eller 19.460 hk ved 105 rpm og driver et MMG 5-bladet propellanlegg med vingediameter 6400 mm som veier 26,5 tonn. Frydenbø styremaskineri betjener et Becker ror. Servicefart er oppgitt til 20,5 knop.

Strømforsyningen besørges av tre MAN B&W Holeby 7L28/32H dieselmotorer hver på 1470 kW v/720 rpm.

Brannvarslingssystemet er merke Autronica, og varmevekslere er av merke APV Heat Exchanger. KYMA AS har levert torsjonmeter (Shaft Power Meter), mens kjeler er fra Aalborg Industries.

Diverse
Leveranser som ramper og Ro-ro equipment kommer fra TTS Ships Equipment, og Rauma Brattvaag er leverandør av ankervinsj, fortøyningsvinjer og annet dekksmaskineri. Umoe Schat-Harding har utstyrt nybygget med livbåter, og belysningsutstyr kommer fra Glamox. Automasjonssystem er merke Kongsberg Maritime.