M/S «HÖEGH DETROIT»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Höegh Autoliners, Oslo fikk overlevert byggenummer 4439 fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sør-Korea 17. mars. "Pure Car Truck Carrier" M/S «HÖEGH DETROIT» er det sjette skipet i serien på ni fra verftet, og skipsprisen er ca. $50 millioner.

Höegh Autoliners ekspanderer stadig og har et omfattende nybygningsprogram. I februar offentliggjorde rederiet at det sammen med franske Louis Dreyfus Armateurs hadde kontrahert to spesial Ro/Ro carriers som skal brukes for transport av Airbus komponenter mellom Hamburg, Cadiz, Mostyn, St. Nazaire og Bordeaux. Det er snakk om 20 års kontrakter. Skipene blir noe mindre enn «Ville de Bordeaux» som ble bygget for samme typen oppdrag, – forøvrig omtalt i Skipsrevyen nr. 2/2004.

Höegh Autoliners skiper rundt 1,5 millioner biler årlig på cirka 50 store Ro/Ro skip.

M/S «HÖEGH DETROIT» har en bilkapasitet på 6545 biler med et dekksareal på 54.289 m2 og seiler med 23 manns besetning. Skipet er klasset i DNV @1A1, Car Carrier (Ro/Ro, MCDK), ICE C, E0, NAUT-OC, PWDK og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
199,90 m
Lengde p.p.
190,00 m
Bredde største
32,26 m
Dwt
ca. 15.880
Draft design
9,00 m
GT
57.280
NT
19.535
Displacement
37.885 t
Bilkapasitet
6545
Net parking area
ca. 54.500 m2
IMO nr.
9312470

Tankkapasiteter er 3200 m3 heavy fuel oil, 130 m3 diesel olje, 230 m3 ferskvann og 7700 m3 ballastvann.

Maskineri
Skipet har fremdriftsmaskineri av typen MAN B&W 7S60 MC dieselmotor som utvikler 17.510 hk ved 101 rpm eller 19.460 hk ved 105 rpm. Maskineriet er koblet til et MMG 5-bladet propellanlegg med vingediameter 6400 mm som veier 26,5 tonn. Styremaskineri er merke Frydenbø og opererer et Becker ror. Servicefart er oppgitt til 20,5 knop.

Hjelpemaskineriet består av tre MAN B&W Holeby 7L28/32H dieselmotorer hver med ytelse på 1470 kW v/720 rpm. KYMA AS har levert torsjonmeter (Shaft Power Meter), varmevekslere er av merke APV Heat Exchanger og kjelutrustning kommer fra Aalborg Industries. Branndeteksjonsanlegget er merke Autronica.

Diverse
Leveranser som ramper og Ro/Ro utstyr kommer fra TTS Ships Equipment, og Rauma Brattvaag er leverandør av ankervinsj, fortøyningsvinjer og annet dekksmaskineri. Umoe Schat-Harding har levert livbåter til nybygget, og belysningsutstyr kommer fra Glamox. Automasjonssystem er fra Kongsberg Maritime, og JRC har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr.

*

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering er som kjent en av kjempene innen skipsbygging i verden med en ordrebok per slutten av februar på 132 skip på totalt 15,3 millioner dwt. Her finnes forskjellige typer skip med hovedvekt på LNG-, LPG-, Container- og Tankskip.