M/S «HÖEGH JACKSONVILLE»

– PCTC fra Romania

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Daewoo-Mangalia Heavy Industries overleverte det første av to bilskip til Höegh Autoliners v/LH Shiplease 1 AS den 30. april 2014 som byggenummer 4401. Skipet ble døpt under en seremoni i Hamburg av fru Doris Trunzer, gift med Mario Trunzer som er Managing Director Commercial, Liebherr-Werk Ehingen GmbH.

Skipet har kapasitet på 6.500 personbilenheter og er på bareboat charter fra Ocean Yield AS. Ocean Yield/Höegh avtalen ble inngått i september 2012 med førstnevnte som kontrahent av skipet og Höegh Autoliners som bareboat befrakter i et 12 års “hell & high water” certeparti (kan ikke kanselleres). Befrakter har imidlertid opsjoner på å kjøpe skipet i certepartiperioden, – første gang etter fem år.

Disse to skipene inngår i Höeghs fornyelsesprogram som erstatning for eldre skip som fases ut. I samme program inngår de seks New Horizon skipene som blir verdens største Pure Car Truck Carriers med kapasitet på 8.500 pbe. Disse bygges ved Xiamen Shipbuilding Industries i Kina.

Höegh Autoliners opererer ca. 60 PCTCs worlwide som transporterer ca. 2 millioner “car equivalent units” per år.

M/S «HÖEGH JACKSONVILLE»

Skipet har altså fått navnet Jacksonville, og det er nettopp her at Region Americas har sitt regionale hovedkvarter. Rederiet opererer utgående trades fra USA og Mexico til Midt-Østen, Øst-Asia, Afrika og Europa. Inngående trades dekker laster fra Øst-Asia til både Sør-Amerika og Nord-Amerika og fra Europa til USA og Mexico. Höegh Autoliners opererer også en feeder service i Caribbean.

Selskapet har terminaler i New York, Baltimore, Wilmington, Jacksonville og Galveston. Eksportkunde porteføljen dekker kjente navn som GM, Chrysler, Nissan, Honda, Ford og Caterpillar.

M/S «HÖEGH JACKSONVILLE» fører NIS flagg og er klasset i DNV @1A1, ICE-C, Car Carrier, RO/RO, MCDK, PET, E0, NAUT-OC, BIS, PWDK, TMON med følgende hoveddata:

Lengde o.a. ..........................................................................................................  199,90 m

Lengde b.p.p. ......................................................................................................  191,19 m

Bredde største ......................................................................................................  32,28 m

Dybde i riss ..........................................................................................................  32,59 m

Dw .......................................................................................................................  20.578 t

Draft ...................................................................................................................  10,018 m

GT ...........................................................................................................................  58531

NT ...........................................................................................................................  19378

Bilkapasitet ........................................................................................................  6.500 ceu

Ramp cap. ..........................................................................................................  mx. 150 t

IMO nr. ...............................................................................................................  9673379

Maskineri

Skipets fremdriftsmaskineri utgjøres av en MAN Diesel & Turbo 5S60ME-C dieselmotor som er koblet til DSSW 4-bladet propeller. Hjelpemaskineriet består av tre MAN B&W 7L28/32H diesel generatorer. Nødaggregatet har en STX Engine Co. motor. Kjelutrusningen er fra Alfa Laval Aalborg, og skipets tunnel thruster er type TCT-220A fra KTE-Nakashima.

-

Daewoo-Mangalia Heavy Industries skal levere søsterskipet senere i år.