M/S «HÖEGH JEDDAH»
– PCTC fra Romania
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «HÖEGH JEDDAH» er det andre av de to bilskipene som er bygget i Romania ved Daewoo-Mangalia Heavy Industries for Höegh Autoliners. Skipet ble overtatt 4. september 2014 som byggenummer 4402. Eierselskapet for skipet er LH Shiplease 1 AS og manager er Höegh Fleet Services AS. Prisen er blitt oppgitt som ca. $67 millioner.
Dåpen fant sted den 27. august, med Romanias statsminister og transportminister til stede. Daewoo-Mangalia Heavy Industries er et joint venture mellom koreanske Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co., Ltd (DSME) og Romania. Det første skipet, M/S «Höegh Jacksonville», ble forøvrig omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2014.
M/S «HÖEGH JEDDAH»
har kapasitet på 6.500 personbilenheter og er på bareboat charter fra Ocean Yield AS. Ocean Yield/Höegh avtalen ble inngått i september 2012 med førstnevnte som kontrahent av skipet og Höegh Autoliners som bareboat befrakter i et 12 års “hell & high water” certeparti (kan ikke kanselleres). Befrakter har imidlertid opsjoner på å kjøpe skipet i certepartiperioden, – første gang etter fem år.
Disse to skipene inngår i Höeghs fornyelsesprogram som erstatning for eldre skip som fases ut. I samme program inngår de seks New Horizon skipene som blir verdens største Pure Car Truck Carriers med kapasitet på 8.500 pbe. Disse bygges ved Xiamen Shipbuilding Industries i Kina.
M/S «HÖEGH JEDDAH» fører NIS flagg og er klasset i DNV GL ✠1A1, ICE-C, Car Carrier, RO/RO, MCDK, PET, E0, NAUT-OC, BIS, PWDK, TMON med følgende hoveddata:
Lengde o.a. ........................................................................................................ 199,948 m
Lengde b.p.p. .................................................................................................... 191,226 m
Bredde største .................................................................................................... 32,293 m
Dybde i riss .......................................................................................................... 32,57 m
Dw ....................................................................................................................... 20.407 t
Draft ....................................................................................................................... 9,00 m
GT ........................................................................................................................... 58531
NT ........................................................................................................................... 19378
Bilkapasitet ........................................................................................................ 6.500 ceu
Ramp cap. ......................................................................................................... max. 150 t
IMO nr. ............................................................................................................... 9673381
Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri utgjøres av en MAN Diesel & Turbo 5S60ME-C dieselmotor som er koblet til DSSW 4-bladet propeller. Hjelpemaskineriet består av tre MAN B&W 7L28/32H diesel generatorsett. Kjelutrusningen er fra Alfa Laval Aalborg, og skipets tunnel thruster er type TCT-220A fra KTE-Nakashima.