M/S «HÖEGH MAPUTO» – «HÖEGH SINGAPORE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Höegh Autoliners Shipping AS, Oslo fikk i fjor overlevert de to Pure Car Truck Carriers M/S «HÖEGH MAPUTO» og M/S «HÖEGH SINGAPORE» fra Xiamen Shipbuilding Industries i Kina. Skipene med byggenumre XS 1461C og XS 1461D ble levert 18. juli henholdsvis 25. november 2011. Manager for nybyggene er Höegh Fleet Services AS.

Dåpsseremonien av «HÖEGH MAPUTO» ble behørig omtalt i SKIPSREVYEN nr. 6/2011 (“Höegh Autoliners names car carrier in Mozambique”). Det skjedde ved Maputo Car Terminal i Mozambique 21. oktober. Gudmor var Her Excellency Mrs. Maria Da Luz Dai Guebuza. Mozambique terminalen er en “hub” for rederiets aktiviteter i landet og den sørlige Afrika regionen og er også en transhipment terminal.

M/S «HÖEGH SINGAPORE» ble døpt ved skipsverftet den 12. oktober 2011 og her var fru Nancy Jean DeMuro gudmor.

Höegh Autoliners er verdensledende innen Roll on/Roll off Deep-Sea biltransport. Rederiet opererer mer enn 50 PCTC skip med ca. 3.000 årlig anløp og har 30 lokale kontorer worldwide. Selskapet har investert i Joint Venture’et som opererer Maputo Car Terminal.

Nybyggene har lastekapasitet på ca. 4900 car equivalent units (ceu) med største lengde på 182,8 meter. Max. rampekapasitet er 120 m. tonn og max. portbredde/-høyde 7,6 x 5,3 meter.

Begge fører NIS flagg med Oslo som hjemstedshavn, er klasset i DNV ✠1A1, Car Carrier, MCDK, E0, NAUT-AW, BIS, TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 182,80 m
Bredde største
31,50 m
Dwt ca. 12.250
GT 47266
NT
14315
Bilkapasitet (ceu)
ca. 4.900
Ramp kap.
120 t
IMO nr. «HÖEGH MAPUTO» 9431850
IMO nr. «HÖEGH SINGAPORE» 9431862

Skipene har et MAN Diesel 9S50 MC-C7 hovedmaskineri som gir en fart på ca. 20 knop. Hjelpemaskineriet ugjøres av tre MAN motorer, 2 x 8L23/30H og en type 6223/30H.