M/S «HÖEGH TRIGGER»

– PCTC fra Kina til Höegh Autoliners

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «HÖEGH TRIGGER» ble døpt den 9. september 2015 ved Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd. Skipet eies av Höegh Autoliners Shipping AS som i sommer overtok det første skipet i New Horizon serien på seks enheter; «Höegh Target» - byggenummer 462A. «HÖEGH TRIGGER» er således det andre skipet i serien.

M/S «HÖEGH TRIGGER» ble døpt av fru Dorte Wedell-Wedellsborg, gift med Ditlev Wedell-Wedellsborg (Director of Höegh Autoliners Holdings AS).

Skipet beskrives som Post-Panamax PCTC skip med dekksareal på 71.400 m2 og kapasitet på 8.500 ceu (car equivalent units). Skipsprisen har vært nevnt som $67,5 millioner.

Deltamarine Oy har vært involvert i det nye designet. Energieffektivitet synes å være et nøkkelbegrep for denne nye serien verdens største Pure Car and Truck Carriers.

– In Höegh Autoliners, we have a deeply held belief in the necessity of taking responsibility for the environment in which we operate. It is with great pride that we today name a vessel that is estimated to emit 50 per cent less CO2 per car transported than a standard car carrier, sa Steinar Løvdal, Head of Capacity Management, Höegh Autoliners, i forbindelse med dåpsseremonien.

Skipstypen har høyere portåpning enn tidligere skip. Dette betyr at last opp til 6,5 m høyde (og 12 m bredde) kan lastes ombord. Akterrampen har styrke for last opptil 375 tonn. Skipets jomfrutur går fra Sørøst Asia til Europa.

Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd har også tidligere bygget skip for rederiet. I 2011 ble 4900 ceu skipene «Höegh Maputo» og «Höegh Singapore» overlevert til Höegh Autoliners.

M/S «HÖEGH TRIGGER» fører NIS flagg, er bygget til klasse i DNV GL ✠1A1, Car Carrier, BIS, BWM(T), Clean, COAT-PSPC(B), E0, Ice(C), MCDK, NAUT(OC), TMON og har følgende

Hoveddata:

Lengde o.a. ........................................................................................................................ 199,90 m

Bredde største .................................................................................................................... 36,50 m

DW........................................................................................................................................ ca. 20.766 t

Dra........................................................................................................................................ 10,30 m

GT .......................................................................................................................................... 76420

NT ................................................................................................................................................ 23242

Bilkapasitet (ceu) ..................................................................................................................... ca. 8.500

Ramp kap. .................................................................................................................................... 375 t

Antall dekk....................................................................................................................................... 14

IMO nr. ................................................................................................................................... 9684988

Maskineri

Skipet har et MAN Diesel & Turbo 6S60ME-C hovedmaskineri som driver et MAN propellanlegg. Hjelpemaskineriet ugjøres av tre CSSC marine power 9L21/31 generatorsett. Manøvreringsthruster er type Nakashima TCT-220A, og nødaggregat er type Cummins QSM11. Alfa Laval Aalborg har levert kjelutrustning, – både gass- og oljefyrt.