M/S «HELENE H II»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Seaworks AS, Harstad kunne overta skip nummer to fra Cemre Marin Endustri i Altinova, Tyrkia den 21. februar 2013. M/S «HELENE H II» er verftets byggenummer 22 og er designet av NSK Nordnorsk Skipskonsult AS med betegnelsen NSK 2537. Frydenbø Marine Services meglet nybygningskontrakten.

Dette er et søsterskip av bulk carrier «Martin H» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 6/2012. Nybygget ble døpt samtidig med «Martin H» i Harstad den 11. april.

Etter å ha vært nominert som ett av fem selskaper til Næringslivsprisen i Harstad for 2012, vant Seaworks denne prisen. Den er er en utmerkelse til en bedrift eller virksomhet som har utmerket seg som en verdiskaper for eiere og for samfunnet, for god og sunn økonomi, for å være en god lagspiller lokalt og regionalt og for vekst, produktutvikling og innovasjon

Som vi har nevnt tidligere er det svært interessant at det her er et norsk rederi som får bygget nye selvlossere. Seaworks AS opererer denne typen skip i nord-europeisk fart og driver også management og mekling av andre rederiers fartøyer. Den første selvlosseren ble kjøpt allerede i 1995. Selskapet driver også med installasjon av sjøkabler i kystnære områder og har i perioden 1997-2010 installert cirka 750 kommunikasjons- og kraftkabler i sjø og vann. Seaworks har også investert i tre landgangsfartøyer som er spesialkonstruerte for ilandføring av utstyr til områder med begrenset infrastruktur.

M/S «HELENE H II»

har lastekapasitet på ca. 2.200 tonn og lastekapasitet i volum på ca. 2150 m3. Skipet er utstyrt med gravemaskin og transportbånd, der sistnevnte kan rekke hele 20 meter forut for baugen i forbindelse med losseoperasjoner.

Skipet fører NOR flagg, er klasset i Bureau Veritas med notasjoner ✠Hull ✠Mach, General cargo ship, Heavycargo (10kN/m2), Occasional dry bulk cargo, Unrestricted navigation, ✠AUT-UMS (SS), ✠SYS-NEQ-1 (SS), ✠MACH og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 67,95 m
Lengde b.p.p.
64,60 m
Bredde på sp.
12,50 m
Dybde i riss 6,80 m
Draft scantl.
5,73 m
DW
2.396 t
Lastekap. volum
2150 m3
GT
1550
NT 573
IMO nr. 9640449
Bunkers kap. 136c m3

Dekk/innredning

Gravemaskin er type Komathsu PC350LC-V, og transportbånd og lukesystem er av Mariner fabrikat. Ankervinsj er levert av Data Hydraulic. I redningsutstyret inngår to RFD redningsflåter og MOB-båt av tyrkisk fabrikat. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer. BWT systemet er fra Hyde Guardian.

Miele har levert vaskeriutstyr, og Elta Gemi har utført elektroarbeidene på skipet.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä dieselmotor som utvikler 1495 hk og driver et BERG propellanlegg. Hjelpemaskineriet utgjøres av to Volvo Penta D16 motorer hver på 460 kW og to Volvo Penta D9 hver på 220 kW. Generatorer er av Stamford fabrikat. Styremaskin er type Tenfjord, og skipet er utrustet med en Brunvoll baugthruster.

GEA Westfalia har levert separatorer, kompressorer er fra Sauer & Sohn og Standart har supplert pumpeutrustningen. Tankpeilesystemet er fra Kockums Sonic, mens Heinen & Hopman har levert ventilasjonsanlegget ombord.

Elektronikk

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Kelvin Hughes med blant annet Kelvin Hughes X-band og S-band radar, Koden CVR-10 ekkolodd, Lilley & Gillie magn. kompass, Koden KHP-920D DGPS, Koden KGP-920 GPS, Walker speed log, Anschütz Std. 22 gyro kompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Kelvin Hughes Ecdis, Uni-Safe Electronics BW-800 broalarm, Koden KAT-100 AIS, Sailor 6222 VHF/DSC system, Sailor 6310 MF/HF DSC, Sailor 6110 Inmarsat C, Sailor 6194 SSAS, Polaris Sirius 3 navtex, Sailor EPIRBs, Sailor SART-1 og SART-2, 3 x Sailor VHFs, Sailor Fleet Broadband 500, 4 x Sailor UHFs og ICOM 6022 UHF.

Thrane & Thrane har levert TV sat.system, og PA/intercom system er fra Zenitel.

Verftet videre

Cemre Shipyard skal levere bnr. 25, en kombinert snurper/tråler av VS 6110 design, til selskapet Østerbris AS ved Olav H. Østervold, Austevoll i desember i år.