MS «Helga»

Selfa Båt Trondheim AS overleverte 16. april nok en Selfa Kystsjark 35 – denne gang til Normann Myrland i Norfold. M/S «Helga» er verftets byggenummer 116.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sjarkene fra Selfa er blitt et begrep innen norsk kystfiske. Verftet har også over tid bearbeidet andre markeder med suksess, vi minner om M/S «Petr», byggenr. 115, som var Selfas første sjark til Russland og dessuten vil vi vise til avslutningen av denne omtalen som illustrerer fabrikkens eksportsuksess.

Nybygget er – som alle Selfa-båter – utviklet av verftet selv og bygget i glassfiberarmert polyester, GRP. Det er utrustet for garn- og juksafiske med utvendig og innvendig styreposisjon, dørkvarme, defrosteranlegg og ballastsystem. Båten har følgende

Hoveddata:
Lengde o.a. ........................... 10,65 m
Bredde .................................... 3,60 m
Dybde ..................................... 1,10 m

Bunkerskapasiteten er 1000 liter fordelt på to tanker, ferskvannskapasiteten er 400 liter mens bulkrommet er på 12 m3. Dette lasterommet er for øvrig helt tett, slik at båten kan føre flytende laster.

Maskineri
Også «Helga» er utrustet med en Nogva/Cummins dieselmotor, denne gang av type 6C8.3M som yter 155 hk v/2500 o/min. koblet til et trebladet Nogva vripropellanlegg der vingediameteren er 950 mm via et AGF- 1131 reduksjonsgear av samme fabrikat med oversetning 4,2:1. Strømforsyningen skjer fra en dynamo på 100 A. Motorrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor.

Diverse
Ballastsystemet som sikrer optimal trim er Selfas eget slik at båtens trim forover/akterover, styrbord- og babordtrim og totalvekt, opereres fra et panel i styrehuset. På dekk er det montert en HMH06 garnhaler fra Rapp Hydema Syd og et HGA-005 garngreieapparat av samme fabrikat. Det er også montert 4 stk. Polarteknikk juksamaskiner.

Pumpeutrustningen ombord omfatter bl.a. Johnson pumper og Ruhr-pumpe fra Fläkt. På dekk er det også plassert 10 stk. Selfa fiskecontainere 300 liter med lokk. Vinduene er fra Colt Industrier og dørene er fra Libra Plast. Båten er utstyrt med en Viking redningsflåte for 4 personer, samt to Helly-Hansen redningsdrakter type E307. Lanternene er supplert av Hellanor, Oslo, mens lyskasteren er en Seematz på 250W.

Møbler og innredning er i hovedsak utført av verftet selv, med en Dickinson-ovn som sentral varmekildei i byssa. Forut er det arrangert tre køyer med dusjen på toalettet. Selfa har selv stått for de elektriske installasjonene.

Elektronisk installatør har vært Total Elektronikk i Bodø. Vi nevner at «Helga» er utrustet med JRC JMA 2254 49 n mil dagslysradar og åpen antenne, JMC V-108 fargeekkolodd fra AEG Norge, Furuno kartplotter, Simrad Robertson AP 35 autopilot med joystick og utvendig styring, Simrad Robertson rorindikator, Raystar 398 GPS, Sailor RT 2048 VHF, Grundig farge-tv og Denon radio/cd-spiller, samt 2 stk. Ladac landstrømanlegg og 2 stk. Sønnak batterier á 225 A.