
M/S «HÖEGH XIAMEN»
Dåpen av det første skipet skjedde den 29. juni, og skipet fikk navnet «HÖEGH BEIJING». Gudmor her var fru Susanna Webber fra GM. Overleveringen fant sted den 16. juli. Dette ble annonsert som rederiets første bilskip bygget i Kina.
Airbus oppdrag
Men da regner man ikke med byggingen av «Ville de Bordeaux» i 2004 som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2004, og som rederiet overtok sammen med franske Louis Dreyfus Armateurs. Det er et Ro/Ro – spesialskip som ble bygget for en 20 års kontrakt med Airbus for transport av flydeler til A380 flytypen fra Hamburg, Cadiz, Mostyn og St. Nazaire til Bordeaux. Fartøyet var spesialbygget for å kunne frakte et helt A380 fly i syv komponenter.
M/S «HÖEGH XIAMEN»
De to neste PCTC skipene skal leveres i juni og oktober 2011. Skipene har kapasitet på ca. 4900 ceu. «HÖEGH XIAMEN» fører NIS flagg, har Oslo som hjemstedshavn og service fart er ca. 20 knop. Skipet er klasset i DNV ≅1A1 Car Carrier, MCDK, E0, NAUT-AW, BIS, TMON.
Hoveddata:
(alle tall “cirka”)
Lengde o.a. | 182,80 m |
Bredde |
31,50 m |
Bilkapasitet |
4900 |
Antall dekk |
11 |
DWT |
12.400 |
Draft |
9,00 m |
GT |
47090 |
NT |
14315 |
IMO nr. |
9431848 |
Skipet har et MAN Diesel 9S50MC hovedmaskineri og tre hjelpemotorer, en type 6L23/30H og to type 8L23/30H.
Höegh Autoliners anløper Kina cirka 10 ganger per måned i havner som Tianjinxingang, Shanghai, Dalian og Qingdao og tilbyr effektive servicer til Europa, Amerika og Afrika.