
M/S "Hornstind"
Torghatten Trafikkselskap overtok nylig fergen «Hornstind» som skal trafikkere Tjøtta-Forvik sambandet. Fergen er utstyr med et diesel-elektrisk fremdriftssystem som er forberedt for hybrid eller full elektrifisering.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«Hornstind» inngår i den nye generasjonen med ferger som har hybridløsninger for fremdriftssystem, og som er forberedt for elektriske løsninger i fremtiden. Fergen gikk fra verftet på Sunnmøre den 24 juni og skal i drift den 4. juli.
Ferga blir den første med biodiesel plug-in hybrid teknologi, og får installert batteripakke og renseanlegg for miljøgasser. Dette sparer miljøet ved at CO2-utslipp reduseres med 60 prosent, samtidig som drivstofforbruket går ned med 20 prosent, ifølge TTS.
- Det er også lagt stor vekt på gode sikkerhets- og manøvreringsegenskaper tilpasset bruk på Helgelandskysten. Ferga bygges "værtett", med et romslig bildekk med plass til i alt 60 biler. 50 biler på hoveddekk og ytterligere 10 på en hengedekksløsning. Fergen vil også få kapasitet til å frakte 6 fullastede vogntog, heter det i pressemeldingen fra selskapet.
Hoveddata
Lengde o.a |
69,99 meter |
Bredde max |
14,5 meter |
Bilkapasitet |
50 personbiler og 6 vogntog |
Bruttotonn |
2850 |
IMO |
9796987 |