Fotos: NSK, Arild Bendiksen og Frode Adolfsen

M/S «HØYDAL»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «HØYDAL» ble levert fra Tersan Shipyard i Tyrkia til Nordnorsk Shipping AS, Myre den 20. juni 2012 som verftets byggenummer 1011. Fartøyet beskrives som verdens første gassdrevne lasteskip og den største fôrfraktebåten som er satt i drift.

Skipet er utviklet av NSK – Nordnorsk Skipskonsult i Harstad og er utstyrt med en ny type Rolls-Royce Bergen motor. Fartøyet har kapasitet på 2.200 tonn og skal frakte fiskefôr fra BioMars anlegg på Myre i Vesterålen til oppdrettsanlegg langs kysten. Rederiet eies av Kristian Høydal og Kjartan Karlsen. Rederiet har fra tidligere fôrbåten «Nyksund» som det har hatt i drift i ni år. De to står også bak konstruktørselskapet NSK – Nordnorsk Skipskonsult.

Satsingen på miljøvennlig transport inngår i BioMars program for et bærekraftig havbruk. Det opplyses at BioMar så langt er den eneste bedriften innenfor oppdrettsnæringen som er sertifisert av Det Norske Veritas som bærekraftig. Med gassdrift reduseres utslippene av klimagassen NOx med 90%.

Den nye teknologien er resultatet av et samarbeid mellom NSK – Nordnorsk Skipskonsult, NSK Shipping, Rolls Royce Marine, Tershan Shipyard, BioMar og norske myndigheter. Prisen på nybygget er blitt oppgitt til ca. 180 millioner kroner som sies å være 40 millioner lavere enn hva det ville ha kostet å bygge fartøyet i Norge. Ifølge FiskeribladetFiskaren koster et gassdrevet skip i denne størrelsen 30 millioner kroner mer enn et med dieseldrift. Tilskuddet fra NOx fondet er imidlertid på ca. 80% av merinvesteringen.

Danske Graintec har utviklet fartøyets nye laste-/lossesystem i nært samarbeid med rederiet og befrakteren. Fôret skal fraktes i bulk. Fartøyet er utstyrt med RRM DP-anlegg som gjør skipet i stand til å losse ved oppdrettsanleggene uten å ligget fortøyet.

M/S «HØYDAL» er klasset i DNV ✠1A1 R0 E0 GAS FUELLED TMON. Dåpen fant sted ved ved BioMars anlegg på Myre med Erna Solberg som gudmord. Fartøyet har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 69,90 m
Lengde b.p.p.
65,97 m
Bredde på spant
16,00 m
Dybde i riss
9,80 m
Dybde i riss til sh. dk.
8,70 m
Draft max
6,23 m
Lastekap.
ca. 2.200 t
Lastekap. volum
3750 m3
GT
2692
NT
1162
IMO nr.
9596791

Tankkapasitetene er 90 m3 LNG, 70 m3 diesel og 40 m3 ferskvann.

Maskineri

Det uttales at Rolls-Royce har levert verdens første rene gassmotor som driver propellen via en aksling. Den yter 1620 kW med to-trinns forbrenning som gir høy ytelse og lav temperatur med minimale utslipp. Motorens typebetegnelse er Bergen C254:33L6P med ytelse på 1650 kW v/1000 o/min. Propellanlegg og reduksjonsgear er også RRM leveranser der gear er type 500 AGHC. Automasjonssystemet er også fra RRM.

Styremaskin er type Tenfjord som betjener RRM flapror, og de to thrusterne er type RRM TT 1300 DP. Strømforyningen besørges av en Volvo Penta D16 motor og nødaggregatet har en Volvo Penta D7AT motor.

Itur har levert pumper, kompressorer er fra Dento og RWO og Alfa Laval har supplert separatorer. Ulmatec Pyro har levert kjelutrustning, og ventilasjonsanlegget er fra Heinen Hopmann. Cflow Fish Handling har levert UV anlegg og filterhus for vannbehandling. Anda Olsen har stått for UPS/batterier. Wilhelmsen Technical Solutions har levert nitrogensystem for LNG. Brannalarmanlegget er fra Consilium.

Diverse

SEC har tatt seg av leveransen av dekksmaskineri, vinduer er en Dogan leveranse og ankerutrustningen kommer fra Jinglian. En 50-tonns kran er fra TTS Ships Equipment. Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er Seematz produkter.

Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, Viking har levert redningsflåter og MOB-båten er fra Zodiac i NDM davit.

Fartøyet vil seile med et mannskap på fem pluss en lærling. NorSap har levert styrehusstolene, og vaskeriutstyr er fra Miele. Leverandør av intercom-anlegget er Imcos, mens CCTV er fra Pelco.

Sparebank 1 Nord-Norge har deltatt i finansieringen av nybygget.

Tersan Shipyard skal bygge tre ST-116 design trålere for norske kontrahenter, “Havstrand” og “Havbryn” for Strand Sea Service AS og et for AS Andenes Havfiskeselskap.