M/S «HUAL SEOUL» – «HUAL PARIS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Leif Höegh & Co/HUAL, Oslo har tatt levering av skip nummer to og tre i serien på ni store fleksible bilskip (PCTC) som bygges ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Sør-Korea.

Byggenummer 1433, «HUAL SEOUL», ble levert 26. november og ble døpt av fru Susan Reilly, mens byggenummer 4434, «HUAL PARIS», ble levert 18. februar og her var fru Claire Defline gudmor. Det første skipet i serien var «HUAL TOKYO» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2004.

Pris per skip er ca. $50 millioner, og bilkapasiteten er på ca. 6.500 biler. Nybygget skal drives av Höegh Fleet Services AS og opereres kommersielt av HUAL. HUAL er en av verdens ledende transportører av biler og rullende materiell og opererer et nettverk av rutesystemer ut fra de største eksportområdene, nemlig Fjerne Østen, U.S.A. og Europa og frakter ca. 1,4 millioner bilenheter per år. Selskapet forventer fortsatt sterk eksport av biler fra Japan og Korea, mens Kina etterhvert vil bli en hovedeksportør og importør av Ro-ro last.

M/S «HUAL SEOUL» – «HUAL PARIS»
er begge registrert i NIS flagg og seiler med 23 manns besetning. Klassebenevnelsene er DNV @1A1, Car Carrier (Ro/Ro, MCDK), ICE C, E0, NAUT-OC, PWDK.
Skipene har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
199,90 m
Lengde p.p.
190,00 m
Bredde største
32,26 m
Dwt
ca. 15.880
Draft design
9,00 m
GT
57.280
NT
19.535
Bilkapasitet
6545
Net parking area
54.500 m2

Tankkapasiteter er 3200 m3 fuel olje, 130 m3 diesel olje, 230 m3 ferskvann og 7700 m3 ballastvann. Displacement er 37.885 tonn.

Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W 7S60 MC hovedmotor som utvikler 17.510 hk ved 101 rpm, eller 19.460 hk ved 105 rpm. Maskineriet er koblet til et MMG 5-bladet propellanlegg med vingediameter 6400 mm som veier 26.500 kg. Servicefart er oppgitt til 20,5 knop. KYMA AS har levert torsjonmeter (Shaft Power Meter).

Strømforsyningen besørges av tre MAN B&W Holeby 7L28/32H dieselmotorer hver på 1470 kW v/720 rpm. Skipene har Frydenbø styremaskineri og Becker ror. Varmevekslere er av merke APV Heat Exchanger. Kjelutrustningen er fra Aalborg Industries, og brannvarslingsanlegget er merke Autronica.

Diverse
TTS Ships Equipment har levert ramper og ro-ro utstyr til skipet, og dekksmaskineri er merke Rauma Brattvaag. Umoe Schat-Harding har levert livbåter, og belysning er fra Glamox. Kongsberg Maritime har levert automasjonssystem.

*

Ytterligere to skip skal leveres fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering til HUAL i inneværende år, og serien strekker seg frem til 2008. Verftet er et av verdens største med 125 skip på totalt 13,1 millioner dwt i ordre per januar .

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005