
M/S «INDEPENDENCE of the SEAS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rederiet har vært på jakt etter en britisk gudmor for skipet, men når dette skrives primo april er navnet på den utvalgte ikke kjent. Nominasjonene for det ærefulle oppdraget startet 24. mars i samarbeid med TV-stasjonen ITV. Denne gangen ønsker man
“an ordinary British woman who has done extra-ordinary things …. This special Godmother will demonstrate how she has gone above and beyond the call of duty and dedicated incredible time and effort to improve the well-being and future of young people under 18 years old in her community.” M/S «Independence of the Seas»Freedom-klassen er 15% større når det gjelder passasjerkapasitet enn Voyager-klassen. Det betyr 3.634 passasjerer, og i tillegg er det innredning for 1.360 mannskap. Fortsatt er denne klassen “verdens største cruiseskip” med sine 154.407 GT, men neste år kommer to skip i Genesis-klassen som også bygges i Finland. Disse blir på ca. 220.000 GT med kapasitet for ca. 5.400 passasjerer.
Når skipet legger ut på jomfruturen i mai, blir første stopp Irlands nest største by, Cork, og deretter St. Peter Port på Guernsey, før skipet etter fire døgn er tilbake i Southampton. Deretter går turen til Funchal på Madeira, Tenerife, Las Palmas, Lanzarote og Vigo i Spania. Så starter den virkelige sommersesongen, da skipet skal trafikkere Middelhavet på forskjellige cruise, men alltid med Southampton som snuhavn. I oktober trekker skipet nedover mot Kanariøyene igjen, før det i november forlater Europa for vinteren og setter kursen mot Ft. Lauderdale i Florida. Underveis blir det stopp i Vigo, Madeira og Phillipsburg på St. Maarten. I løpet av vinteren skal skipet seile på seks og åtte dagers rundturer i både det østlige og vestlige Karibia, før kursen igjen settes over Atlanteren mot Southampton i april 2009.
Royal Caribbean International kunngjorde nylig at for 2009 skal det settes inn rekordmessige åtte cruise skip for Europa i cruise sesongen. «Independence of the Seas» er med blant disse med cruise fra Southampton til vestlige Middelhavet, eller Vest-Europa og Kanariøyene. Et annet alternativ er 4-netters British Isles cruise. Det fremheves at skipets eksklusive tilbud dekker FlowRider surf simulator, H20 Zone water park, boxing ring, cantilevered whirlpools, i tillegg til åtte restauranter og mer enn 15 barer og lounges.
Royal Caribbean Cruises Ltd. eier forøvrig tre andre cruiserederier i tillegg til Royal Caribbean International. Det er Celebrity Cruises, Pullmantur og CDF Croisières de France.
M/S «Independence of the Seas» seiler under Bahamas flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 338,80 m |
Lengde b.p.p. | 303,20 m |
Bredde vannlinje | 38,60 m |
Bredde største (brivinge) | 55,90 m |
Dybde i riss h.dk. | 21,40 m |
Dybde i riss upper dk. | 47,25 m |
Dwt design | ca.10.600 |
Draft design | 8,50 m |
Dist. kjøl til topp skorstein | 72,3 m |
GT | 154.407 |
Passasjer kapasitet | ca. 3634/max. 4375 |
Antall passasjerlugarer | 1817 |
IMO | 93496 |
Maskineri
Skipet har fremdriftsmaskineri som består av seks Wärtsilä dieselmotorer type 12V46 hver med ytelse 12.600 kW v/514 rpm som er koblet til hver sin ABB generator, og tre elektrisk drevne ABB Oy Marine Azipod drives, to Azimuth og en fast, alle på 14.000 kW.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet er utstyrt med fire Kamewa Ulstein thrustere hver på 4400 kW. Cruising speed er ca. 21,6 knop.
Havneaggregatet er levert av Wihuri Oy Witraktor, kjelutrustningen kommer fra Aalborg Industries og Alfa Laval, Danmark har levert evaporator. Koja air-condition anlegget drives av et kjølemaskineri fra York Marine AB. Behandlingssystem for spillvann er fra Scanship Environmental. Brannalarmsystemet er levert av Autronica Fire and Security, og sprinkleranlegget er fra Marioff Corporation Oy.
Det integrerte navigasjonssystemet er fra Northrop Grumman Sperry Marine B.V, og L-3 Valmarine har levert automasjonssystemet for maskineriet.
«Freedom of the Seas» (SR 3/2006) - «Liberty of the Seas» (SR 3/2007).