M/S «ISEFJORD»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Klassifikasjonsselskapet Bureau Veritas har klasset den første passasjerfergen bygget i Bangladesh for et dansk rederi og for operasjon i dansk farvann.

M/S «Isefjord» med kapasitet for 147 passasjerer er bygget ved Western Marine Shipyard Limited i Chittagong, Bangladesh for Hundested-Rørvig Færgefart A/S. Fergen oppfyller alle kravene til Sjøfartsstyrelsen i Danmark og fører dansk flagg med Hundested som registreringshavn.

Kontrakten ble undertegnet i september 2010, og nybygget skulle opprinnelig leveres sensommeren 2012. Overlevering fra verft til rederi fant imidlertid først sted den 28. februar 2013.

Transporten fra Chittagong til Danmark ble utført av tungløft skipet «Baltic Winter» med avgang i begynnelsen av mars og ankomst cirka fem uker senere. Dåpen fant så sted den 20. april og første regulære tur var den 17. mai 2013.

M/S «Isefjord» er fullt automatisert og kan opereres fra broen med et mannskap på to personer.

Hoveddata:

Lengde o.a. 51,00 m
Lengde b.p.p.
49,80 m
Bredde
11,20 m
Dybde i riss
3,40 m
Draft
2,25 m
Passasjer kap.
147
Pbe 28
GT
475
NT
142
DW
184 t
IMO 9615781

Pendelfergen har to hovedfremdriftssystemer med azimuth thrustere i begge ender og med to maskinrom. Motorene er av Cummins fabrikat med ytelse 736 kW hver, bygget av Cummins Seymour Engine Plant i USA. Dette gir fergen en fart på ca. 11 knop.

Skroget er påført både ICCP og ICAF systemer som prevensjon mot korrosjon og groe.