Foto: Gunder Tande Sanderson

M/S «ISLAND CAPTAIN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

STX OSV Brevik overleverte UT 776 CD designet M/S «ISLAND CAPTAIN» til Island Offshore Shipholding LP c/o Borgstein AS, Ulsteinvik den 16. februar 2012 som verftets byggenummer 721.

Dette er et søsterskip av «Island Centurion» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2011. Skipet er det femte i rekken av denne skipstypen fra Brevik til rederiet. Kontraheringen fant sted i september 2009 til pris cirka NOK 400 millioner. Fartøyet er sluttet for en langtidskontrakt med Schlumberger.

Brevik verftet skal fremover bygge flere skip for Island Offshore. I juni i fjor bestilte rederiet to enheter for levering i 2013, og i oktober ble en kontrakt for “to opsjon to” skip av UT 717 CD design med lengde på 84,3 meter undertegnet. Prisen per enhet antas ligge på cirka NOK 250 millioner. Før disse er ferdig, skal to LNG-drevne skip av UT 776 CDG design bygges for rederiet.

«ISLAND CAPTAIN» er klasset i DNV ✠1A1, E0, ICE-C, SF, Supply Vessel Basic, DK(+), HL(+), LFL*, Dynpos AUTR, Clean Design, Comf-V(3), OilRec NOFO 2009, NAUT OSV(A) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,00 m
Lengde b.p.p.
80,80 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss 8,20 m
Draft
6,60 m
Dwt
ca. 3.960 t
Dekksareal
ca. 1.000 m2
Dekkslast ca. 2.500 t
GT
ca. 4.640
NT
ca. 1391
IMO nr
9579482

Tankkapasitetene er 1257 m3 brennolje, 908 m3 ferskvann, 1738 m3 vannballast og 1150 m3 drill water. ORO kapasiteten er 2430 m3 fordelt på 17 tanker.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdrift med fire RRM Bergen C25:33L 6ACD dieselmotorer hver med ytelse 1740 kW v/900 o/min, fire AEM generatorer hver på 2070 kVA og to RRM AZP 120 CP fremdriftspropeller hver på 2500 kW.

Thrusterutrustningen består av to RRM TT2200 DPN CP thrustere hver på 883 kW og en RRM WROS TCNS 073 CP swing-up azimuth thruster forut, også den på 883 kW. Fjernkontroll er type Helicon-X3 og joystick system type Poscon.

Nødaggregatet har en Nogva Scania DI 16 55M motor på 405 kW med Stamford generator på 475 kVA. Skipet har DEC SCR converter system for NOx rensing.

Separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO, og Wärtsilä har levert SM1000, et behandlingssystem for “oily water”. Ing. Per Gjerdrum AS har levert pumpeutrustningen, og kompressorer er fra Sperre (2) og Tamrotor (2).

STX Grenland Industri har levert ventilasjonsanlegget, og kjelutrustningen kommer fra Clayton. Kuldeanlegg for proviant er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og tank sounding system er type ACON fra RRM. Autronica har levert et Flexifog brannslukkingssystem til skipet.

Dekk/diverse

Dekksmaskinerileveransen hører inn under RRM leveransene, og Aukra Maritime har levert en Effer kran. Eide Marine Tech har supplert ankerutrustning. Vanntette skyvedører kommer fra IMS. Dry bulk anlegget består av 4 x syrefaste tanker med total kapasitet på 715 m3. International Maling har levert malingssystemene.

Redningsutstyret ombord omfatter blant annet 6 x 20 personers Viking redningsflåter og Mare Safety GTC 700 MOB-båt i TTS Marine davit.

Nybygget er innredet med lugarkapasitet for 39 personer med 27 enkeltlugarer og 6 dobbeltlugarer. Innredningsoppdraget er utført av R&M Ship Interior. Bysseutstyr er type Beha, og vakuumtoalettsystemet kommer fra Jets. Atlas har stått for incinerator.

STX OSV Electro har utført elektroarbeidene ombord, og hovedtavle er produsert av RRM. Skipet har Deif Delomatic Power Management System og RRM alarmsystem. DP-anlegget er en leveranse fra Marine Technologies.

STX OSV Brevik skal i 2. og 3. kvartal levere bnr. 765 og 766 som er to gassdrevne PSV’er til Island Offshore. Det første nybygget av UT 776 CD design kommer i 1. kvartal 2013 med bnr. 785, bnr. 784 skal leveres i 3. kvartal, bnr. 795 også i 3. kvartal og bnr. 796 i 4.kvartal 2013 – alle til Island Offshore. Bnr. 756 bygges for Troms Offshore og skal være ferdig i mars 2013.