Foto: Gunder Tande Sanderson

M/S «ISLAND CENTURION»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Island Offshore Shipholding LP c/o Borgstein AS, Ulsteinvik overtok nybygget M/S «ISLAND CENTURION» fra STX OSV Brevik den 27. oktober 2011 som verftets byggenummer 720.

Skipet er av UT 776 CD design. Rederiets forrige nybygg av samme design var «Island Chieftain» i september 2009, og dette skipet var nr. 4 i rekken fra Brevik til rederiet av denne skipstypen («Island Commander», «Island Challenger» og «Island Champion»). Men det er ikke slutt med det, for bnr. 721 som kommer i 2012, er et søsterskip, og i juni bestilte rederiet ytterligere to enheter av dette designet for levering i 2013. Før den tid skal to LNG-drevne skip av UT 776 CDG design bygges for Island Offshore. Totalt sett vil antallet skip bygget ved Brevik verftet for dette rederiet bli på over tretti. Island Offshore Shipholding LP er eiet med 50% hver av Borgstein og Chouest-familien i Louisiana, USA.
M/S «ISLAND CENTURION» og søsterskipet ble bestilt i september 2009 til pris cirka 800 millioner totalt. Skipet er klasset i DNV ✠1A1, E0, ICE-C, SF, Supply Vessel Basic, DK(+), HL(+), LFL*, Dynpos AUTR, Clean Design, Comf-V(3), OilRec NOFO 2009, NAUT OSV(A) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,00 m
Lengde b.p.p.
80,80 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss 8,20 m
Draft
6,60 m
Dwt
ca. 3.960 t
Dekksareal
ca. 1.000 m2
Dekkslast ca. 2.500 t
GT
ca. 4.640
NT
ca. 1391
IMO nr
9579470

Tankkapasitetene er 1257 m3 brennolje, 908 m3 ferskvann, 1738 m3 vannballast og 1150 m3 drill water. ORO kapasiteten er 2430 m3 fordelt på 17 tanker.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med fire RRM Bergen C25:33L6ACD dieselmotorer hver med ytelse 1740 kW v/900 o/min, fire AEM generatorer hver på 2070 kVA og to RRM AZP 120 CP fremdriftspropeller hver på 2500 kW. Nødaggregatet har en Nogva Scania DI 1655M motor på 405 kW med Stamford generator på 475 kVA. Fjernkontroll er type Helicon-X3 og joystick system type Poscon.
Thrusterutrustningen består av to RRM TT2200 DPN CP thrustere hver på 883 kW og en RRM WROS TCNS 073 CP swing-up azimuth thruster forut, også den på 883 kW.
Skipet har DEC SCR converter system for NOx rensing. Ing. Per Gjerdrum AS har stått for pumpeleveransen, kompressorer er fra Sperre (2) og Tamrotor (2) og separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO. Wärtsilä har levert SM1000, et behandlingssystem for “oily water”.
STX Grenland Industri har levert ventilasjonsanlegget, og kjelutrustningen kommer fra Clayton Scandinavia. Kuldeanlegg for proviant er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og tankpeileanlegg er av ACON (RRM) fabrikat. Autronica har levert et Flexifog brannslukkingssystem til skipet.
Dekk/diverse
Dry bulk anlegget består av 4 x syrefaste tanker med total kapasitet på 715 m3. Dekksmaskinerileveransen er av RRM fabrikat, og Aukra Maritime har levert en Effer kran. Eide Marine Tech har supplert ankerutrustning. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og International Maling har levert malingssystemene.
Redningsutstyret ombord omfatter blant annet 6 x 20 personers Viking redningsflåter og Mare Safety GTC 700 MOB-båt i TTS Marine davit.
Nybygget er innredet med bekvemmeligheter for 39 personer med 27 enkeltlugarer og 6 dobbeltlugarer. Innredningsoppdraget er utført av R&M Ship Interior. Beha har levert bysseutstyr, vakuumtoalettsystemet kommer fra Jets og Atlas har supplert incinerator.
STX OSV Electro har utført elektroarbeidene ombord, og hovedtavle er produsert av RRM. Skipet har Deif PMS (Delomatic) og RRM alarmsystem. DP-anlegget er en leveranse fra Marine Technologies. Det elektroniske utstyret er levert av IKM-Instrutek.

STX OSV Brevik skal fremover levere bnr. 721 til Island Offshore i 2012. I andre henholdsvis tredje kvartal 2012 skal to PSV’er med gassdrift leveres til Island Offshore med bnr. 765 og 766. Verftet har også ordrer for levering i 2013, bnr. 784 og 785 av type UT 776 CD PSV bygges også for Island Offshore og skal være ferdige i første henholdsvis tredje kvartal.